České dráhy musí zaplatit pokutu šest milionů korun, kterou jim vyměřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za chyby při nákupu elektrických vlaků pro regionální dopravu. Rozhodnutí úřadu potvrdil i jeho předseda Petr Mlsna, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je tak pravomocné a dráhy musí pokutu zaplatit. České dráhy zvažují obranu u soudu.
„S rozhodnutím předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se nyní musíme seznámit a zvážíme další kroky. Platí, že jsme přesvědčeni, že k žádnému porušení zákona o veřejných zakázkách z naší strany nedošlo, proto je pravděpodobné, že se budeme bránit soudní cestou,“ sdělil ČTK mluvčí Českých drah Filip Medelský s tím, že více to v tuto chvíli nebudou komentovat.
Rozhodnutí se týká rámcové dohody na dodávku elektrických vlaků EMU 160 na základě zadávacího řízení z roku 2019. Dráhy v listopadu 2022 uzavřely smlouvu s konsorciem Škoda Transportation a Škoda Vagonka na dodávku 19 jednotek. Dodatkem z roku 2023 ale objednávku změnily na 15 elektrických vlaků EMU a čtyři bateriové elektrické vlaky.
Ještě počkáme. České dráhy odkládají zásadní rozhodnutí o několika typech lokomotiv, jasný konec mají jen „nejdražší“ 380
Podle rozhodnutí ÚOHS se tím České dráhy dopustily přestupku, protože dodatkem nezákonně změnily podmínky rámcové dohody. Dráhy podaly rozklad k předsedovi ÚOHS Petru Mlsnovi. Argumentovaly tím, že změna objednávky souvisela s požadavky Moravskoslezského kraje, pro který byly vlaky určené, a se zaváděním systémů ETCS a ECM.
„Předseda Mlsna konstatoval, že České dráhy měly více variant, jak situaci v regionu zajistit, vybraly si však tu, při které došlo k podstatné změně závazku z rámcové dohody. Rovněž nebylo nutné bateriové jednotky pořizovat kvůli zavádění nových standardů, neboť ETCS bude na daných tratích zaveden nejdříve po roce 2029 a ECM byl naopak zaveden již před termínem dodání jednotek,“ uvedl úřad.
Zároveň Mlsna uvedl, že změna předmětu zakázky mohla ovlivnit výběr dodavatele, protože úřadu nejméně jeden konkurenční dodavatel potvrdil, že v případě soutěže na bateriové vlaky by se zakázky zúčastnil.
Dráhy nyní musí pokutu zaplatit. Mohou se bránit podáním správní žaloby ke Krajskému soudu v Brně, to ale neodkládá povinnost zaplatit uloženou sankci.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist