Tesla v pondělí překvapila analytiky meziročním zdesetinásobením zisku a také tím, že se jí nijak zásadně nedotkl čipový hladomor. Pro investory jsou ale taková čísla už minulost a zajímají je další plány firmy. Obzvlášť bedlivě sledují, jak Tesla zápolí se svým softwarem pro autonomní řízení, který nabízí nově formou předplatného. Pokud dokáže firma napodobit model abonmá, který využívá Adobe nebo Microsoft, bude to zlatý důl. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Kdo chce od zákazníků získat více peněz, měl by své služby a produkty poskytovat formou předplatného, a ne je prodávat jako hotovou kusovku. Když před osmi lety přešla na tuto filozofii společnost Adobe u produktu Creative Suite, její tržby to katapultovalo do oblak a akcie od té doby přidaly už 370 procent. Tesla by mohla to samé předvést s předplatným svého softwaru Full Self-Driving (FSD), jehož konečným cílem je umožnit plné autonomní řízení a který si je možné od července předplatit za 199 dolarů měsíčně.

Tato částka platí pro ty řidiče, jejichž vozy jsou vybavené základní verzí autopilota. Řidiči s pokročilou verzí autopilota dostanou zvýhodněné předplatné za 99 dolarů měsíčně. Pokročilá verze autopilota přitom byla za příplatek 10 tisíc dolarů a nyní už není dostupná. Řidiči vozů koupených mezi lety 2016 a 2019 si navíc musí připlatit za instalaci nového hardwaru 1500 dolarů. 

První betatesteři si už zároveň mohli stáhnout dlouho očekávaný update, který výrazně rozšiřuje schopnosti vozidla. Jejich reakce jsou většinou plné nadšení, byť upozorňují na některé nedostatky. Tesla už se sice dokáže dobře navigovat i na jiných silnicích, než jsou dálnice, zároveň má ale jisté problémy například s kruhovými objezdy. Součástí updatu jsou automatické parkování, reagování na semafory i nová zobrazení projížděné trasy nebo vylepšení systému, který má sledovat, zdali řidič dává pozor. Ani tento update neznamená, že vůz může plnohodnotně jezdit autonomně. Další aktualizace má přijít do konce týdne.

Když promlouval Elon Musk, šéf Tesly, k investorům po zveřejnění pondělních výsledků, tak trochu zvedl jejich obočí jedním svým výrokem. Na přímou otázku, jestli má smysl si systém předplácet nyní, odpověděl, že je to diskutabilní. Elon Musk je navzdory svému pověstnému vizionářství a občas přehnanému optimismu v případě autonomního řízení pesimističtější, možná by se dalo říci, že je větším realistou. Sám přiznává, že plně autonomní vozy jsou ještě vzdálené a že práce, kterou je třeba udělat, je ještě opravdu hodně. „Nový update vyřeší řadu problémů, ale buďte prosím pořád paranoidní,“ vyzývá Musk řidiče vozů Tesla.

Experti například upozorňují, že Tesla neumí dobře podchytit hloubku objektů, se kterými se setkává. Může tak zaměnit kamion s návěsem za nákladní skříňový vůz. O víkendu se objevila také chyba, kdy Tesla zaměňuje Měsíc za oranžovou barvu na semaforech a nutí řidiče brzdit. Musk při své odpovědi investorům ohledně předplatného byl proto celkem upřímný. Nemění to ale nic na tom, že pokud se Tesle podaří vychytat problémy, předplatné může úplně změnit celý byznys. Stačí si udělat jednoduchou úvahu.

Minulý rok Tesla prodala na půl milionu vozů, letos to může být o tři sta tisíc víc a brzy překročí určitě milionovou hranici. Kdyby to bylo možné a polovina řidičů si platila software pro autonomní řízení, pak by teoretické roční příjmy při prodejích za rok 2020 činily 600 milionů dolarů, za letošek už 1,56 miliardy dolarů. Tržby z prodejů samotných automobilů jsou nyní samozřejmě mnohem vyšší, pondělní výsledky za druhé čtvrtletí hlásí 12 miliard dolarů. Reálně je číslo o deset až patnáct procent nižší, neboť profit Tesly není daný jen čistě prodejem automobilů, ale i například povolenkami. Do hospodaření také promlouvá držení bitcoinu, kterého má Tesla na účtech za 1,31 miliardy dolarů. Nicméně z nastíněného výpočtu je zřetelné, že by časem, pravděpodobně už do konce dekády, mohlo být předplatné hlavním zdrojem příjmu.

Pro investory jsou tu ale samozřejmě zásadní rizika. Jednak už zmíněné technické. Musk slibuje a počítá s tím, že se podaří na konci vývoje dosáhnout takzvané páté úrovně autonomního řízení. Úrovní je celkově šest (od 0 do 5), kdy Tesla je nyní na úrovni dvě, neboť od třetí úrovně už dokáže vůz jezdit bez asistence. Pátá úroveň znamená, že řidič nemusí dávat po dobu celé jízdy na řízení vůbec pozor. Další nepříjemností pro Teslu je samozřejmě konkurence.  Například Mercedes před několika dny oznámil, že jeho model EQS připravovaný na rok 2022 disponuje úrovní tři. Zatímco Tesla vyžaduje plnou pozornost řidiče při řízení, řidič v Mercedesu si může teoreticky hrát hry třeba na mobilu a vůz jej upozorní, když je potřeba převzít řízení.

Pak je tu ještě otázka regulací a přístupu jednotlivých zemí k autonomním vozům. Podle reportu KPMG jsou aktuálně na nástup těchto vozidel nejlépe připraveny Singapur, Nizozemsko, Norsko a Spojené státy.

A nakonec zbývá ještě otázka, jestli necelých dvě stě dolarů není příliš vysoká cena. Jednak je to částka, za kterou si lze na potřebné ježdění pronajímat plně funkční automobil, a jednak se časem bude měnit zákaznická základna Tesly. V roce 2023 má přijít na trh Model2s za 25 tisíc dolarů. Aktuálně stojí čtyři prodávané modely automobilky v rozmezí mezi 40 a 130 tisíc dolary. Levnější vozy proto přilákají méně movité zákazníky, pro které může být 199 dolarů za měsíční předplatné autonomního systému jednoduše příliš.

Akcie Tesly na nové informace v pondělí reagovaly mírným růstem o více než dvě procenta. Jedna akcie stojí nyní 657 dolarů, na svém vrcholu v lednu minulého roku stála 880 dolarů. Standardní finanční ukazatelé říkají, že akcie jsou stále předražené. Nejčastěji se investoři při analýze akcií dívají na poměr mezi tržní cenou akcií a čistými zisky na jednu akcii (P/E). Pokud má firma čistý zisk milion dolarů a má milion akcií, pak čistý zisk odpovídá jednomu dolaru na akcii. Pokud se jedna akcie obchoduje za deset dolarů, pak tento poměr dosahuje deseti, neboť deset děleno jedním dolarem je deset. Ukazatel říká, jakou cenu je investor ochoten zaplatit za zisk společnosti. 

Ve zmíněném případě by to bylo deset dolarů za každý dolar zisku. Lze také zjednodušeně říci, že při stále stejné výši zisku na akcii udává tento poměr počet let, kolik akcií firmy je potřeba držet k tomu, aby se zisky na akcii postupně vyrovnaly kupní ceně akcie. A poměr P/E u Tesly aktuálně činí 663, jinak řečeno investoři sázejí na to, že Tesla dál prudce poroste a stane se hegemonem na automobilovém trhu. Pokud jí vyjde plán s předplatným, možná ta čísla ani nejsou tak přestřelená, jak na první pohled vypadají.

Chcete se přidat k více než dvěma tisícům investorů a nepřicházet o investiční analýzy? Přihlaste se k našemu newsletteru Peníze HN. 

Přihlaste se kliknutím na obrázek níže k pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

f1a96b8a 62fd 0f5d afc6 8e98902a8fa4