Před prodejnou Tesco v centru Londýna je v úterý odpoledne nevídaně živo. Zástup zaměstnanců největšího maloobchodního řetězce ve Velké Británii láká kolemjdoucí na nákup. Na první pohled to připomíná situaci na tržišti, kdy se vám obchodníci snaží vnutit své zboží. Tesco ale přichází s něčím pokrokovějším, než je nahánění zákazníků do svých obchodů. Prodejna, která se uvnitř téměř ničím neliší od jiných, je totiž prvním obchodem bez pokladen, který řetězec otvírá. Zákazníci jednoduše vstupují dovnitř, berou si zboží z regálu a odcházejí. Tesco tak následuje příklad konkurenčního Amazonu, který otevřel svou první prodejnu bez pokladen v březnu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nový koncept se jmenuje GetGo, tedy Vezmi a jdi, a testovali ho zaměstnanci společnosti v prodejně přímo v sídle Tesca v Londýně. V úterý si vše mohli vyzkoušet i zákazníci, kteří mají aplikaci Tesco. V případě, že ji nemají, musejí si ji před vstupem do obchodu stáhnout. Na vstupních dveřích prodejny je pro to připravený QR kód, který je přesměruje přímo do App Store nebo Google Play, kde si aplikaci bezplatně stáhnou. Po vytvoření účtu a jeho propojení s kreditní kartou dostane uživatel vlastní QR kód, který naskenuje při vstupu do obchodu. Poté už si zákazníci jen vyberou produkty, které chtějí, a odcházejí, aniž by museli cokoli skenovat nebo používat tradiční pokladnu. Kamery v obchodě a snímače hmotnosti v regálech zjistí, jaké položky si vzali. Produkty jim obchod vyúčtuje přímo v aplikaci v okamžiku, kdy ho opustí. Účtenku pak dostanou během několika minut.

„Chvíli trvá aplikaci nastavit, ale jakmile ji jednou máte, je to jednoduché. Ušetří to čas, kterého máme v dnešní době všichni nedostatek,“ říká Elizabeth, pracovnice v digitálním marketingu, která má kancelář jen dva bloky od nové prodejny, ze které si odnáší oběd v podobě sendviče a čerstvého ovoce. Nová Tesco prodejna vypadá velmi podobně jako jakákoli jiná s obvyklým sortimentem zboží, od čerstvých květin a alkoholu po sendviče, hotová jídla a pečivo. Cigarety a alkohol se prodávají v oddělené zóně, kde je přítomen zaměstnanec, aby kontroloval, zda nakupující splňují věková omezení.

„Je to zvláštní, máte pocit, že musíte zkontrolovat, zda vám aplikace naúčtovala, co jste si doopravdy koupili. Předpokládám ale, že na to si časem zvyknu,“ říká pětadvacetiletá Sarah, která pracuje nedaleko v centru Londýna a novou službu plánuje využívat i v budoucnu. O to, aby zákazníkům bylo vše naúčtováno správně, se stará technologie, kterou vyvinuli IT specialisti z Tesco Hubs společně s izraelskou společností Trigo Vision. Ta již spolupracuje s německými supermarketovými giganty Rewe Group, která první prodejnu bez pokladen otevřela v květnu, a Aldi Nord, který konkurenta následoval 1. října.

Kamery a software od Trigo Vision umožňují maloobchodníkům automaticky účtovat poplatky, jako by byly produkty naskenovány na pokladně. Váhové senzory, které jsou z dílny Tesco Hubs, fungují pomocí umělé inteligence, která v kombinaci s kamerami sleduje pohyb jednotlivce po obchodě a vidí, které věci si bere. Umělá inteligence nefunguje na tradičním systému rozpoznávání obličeje, ale vytváří jedinečnou kostru každého člověka. Tesco nyní bude sledovat, jak dobře systém funguje, a sbírat data.

Technologie vznikla primárně proto, aby zákazníkům ušetřila čas. „Jedním ze strategických pilířů společnosti Tesco je poskytovat komfortní, pohodlné a snadné nakupování pro zákazníky v našich obchodech. Zaměřujeme se proto na zlepšení těch částí nákupního procesu, které jsou klíčové pro celkový zážitek z nakupování. Zkrácení doby čekání při placení určitě k těmto částem patří,“ řekl pro HN mluvčí společnosti Tesco ČR Václav Koukolíček. Dodal také, že inovace se chystají i pro české zákazníky. U nás patří Tesco k největším obchodním řetězcům a také mezi největší zaměstnavatele, když provozuje 190 prodejen a pracuje pro ni asi 8400 lidí.

Ostatní řetězce, které technologii dálkového skenování využívají, se zatím potýkají s problémy. To potvrzuje i návštěvník prodejny Tesco Sam, který již dříve navštívili prodejnu Amazon Fresh, která také funguje na systému bez pokladen. „Koupil jsem si pivo a Amazon mi naúčtoval balíček Maltesers (čokoládové kuličky, pozn. red.),“ popisuje. „Byl to rozdíl jedné libry. Ušetřil jsem ale já, ne Amazon,“ dodává univerzitní student.

Amazon spustil svou první prodejnu bez pokladen před šesti měsíci. Americká maloobchodní a technologická skupina má nyní v Londýně prodejen Amazon Fresh šest a plánuje otevřít nejméně další čtyři. Jedna by měla vzniknout naproti nově otevřené prodejně Tesco ve čtvrti Holborn. Druhý největší maloobchodní řetězec ve Velké Británii Sainsbury’s otevřel obchod bez pokladen v roce 2019, ale o několik měsíců později musel být uzavřen, protože dálkové skenování zboží nefungovalo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist