Velká část podnikatelů působících zejména v oblasti poskytování služeb dokáže rozjezd svého byznysu ufinancovat sama. Mnohé start-upy totiž ve svých začátcích ani výraznou finanční investici nepotřebují. Projekty, které se naopak bez větší finanční investice neobejdu, naráží na neochotu bank jim poskytnout úvěr. V těchto případech se začínající podnikatelé obracejí na rodinné příslušníky, přátele či investory.

Čas jsou peníze

„Některé start-upy význam peněz přeceňují. Peníze samotné nejsou to nejdůležitější. Mnohdy jsou cennější zkušenosti někoho z oboru, kontakty a možnost poradit se s někým, kdo si obchodní zkušeností prošel. To je ideální kombinace - peníze a zkušenosti neboli smart money, po česku chytré peníze,“ říká partnerka advokátní kanceláře CEAG Margareta Křížová, která sebe samu označuje právě za investorku času. Raději než peníze investuje do nadějných projektů svůj čas, zkušenosti a síť svých kontaktů.

O tom, že začít lze i s opravdu skromnými prostředky, nás utvrzují slova Tomáše Kolského z IT Talents. „K téhle práci nepotřebujete velké investice. Na nejnižší úrovni postačí telefon, internet a notebook.“

Zbývá vám ještě 70 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se