Kopírování výdělečných nápadů není ve světě byznysu ničím výjimečným. Platí to i pro franšízové koncepty, které jsou díky svému principu fungování pro plagiátorství jako dělané. Jak se před kopírováním bránit? Odpovědi na otázky tohoto typu si můžete přečíst v druhé části našeho třídílného seriálu o franšízách. V prvním textu jsme se věnovali obecně právní problematice franšíz, ve třetím přineseme příběhy franšízorů, kteří se s plagiátorstvím setkali na vlastní kůži. 

"Před plagiátorstvím lze chránit franšízovou značku zejména registrací ochranné známky u Úřadu průmyslového vlastnictví. To ale pouze za situace, nejedná-li se o koncept, který je již realizován v zahraničí, a nepožívá-li tak značka spojená s tímto konceptem již mezinárodní, případně evropskou ochranu," nastiňuje Jiří Ctibor, advokát a partner pražské advokátní kanceláře Zilvarová Ctibor Hladký, která se specializuje mimo jiné na problematiku franšíz. 

Před zápisem nové ochranné známky Úřad průmyslového vlastnictví zkoumá, zda ochranná známka splňuje všechny předepsané náležitosti a vlastnosti, zda není shodná nebo zaměnitelná s jinou již registrovanou ochrannou známkou. Přihláška musí obsahovat název obchodní firmy či jméno a příjmení a sídlo či bydliště přihlašovatele; znění či vyobrazení přihlašovaného označení; seznam konkrétních výrobků a služeb přihlašovaných k ochraně včetně uvedení tříd. 

Registrovaná ochranná známka následně požívá ochrany po dobu 10 let od data podání přihlášky. Za účelem zachování ochrany i v dalších letech je nutné požádat o prodloužení doby platnosti ochranné známky, žádost o obnovu zápisu se podává nejdříve 12 měsíců před skončením doby platnosti.

Franšízor se může dále bránit před plagiáty například registrací průmyslového vzoru, a to v případě, že vytváří designová řešení. Možností je i registrace patentu či užitného vzoru. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.