„Vidím to spíš v rovině politického prohlášení,“ řekl serveru iHNed.cz hlavní analytik společnosti Atlantik Petr Sklenář. Výroba se podle něj do České republiky, ale i dalších míst přesouvá především kvůli ekonomické výhodnosti. „Kdyby se ty výrobky vyráběly ve Francii, bylo by to dražší, takže by buď musela automobilka snížit zisk, nebo by přišla o konkurenceschopnost, což se týká obzvlášť segmentu malých aut,“ vysvětlil.

Na tom, že jde spíš o politické gesto směřované k francouzským voličům, se shodují i český ministr průmyslu a obchodu Martin Říman a jeho stínový opoziční protějšek Milan Urban. „Jsou to naštěstí soukromé firmy a budou se rozhodovat samy, ne podle názoru politiků,“ uvedl Říman.

Automobilku navíc podle odborníků v Česku kromě ekonomické výhodnosti drží i další faktory. "Renault má společný podnik s Nissanem, Peugeot s Toyotou. Tyto firmy investovaly za nějakých podmínek v zahraničí, mají určité závazky a koneckonců ten management se musí rozhodovat ekonomicky. To znamená, že v momentě, kdy to spočte, tak mu logicky vyjde, že je daleko výhodnější vyrábět ta auta tady v Kolíně než kdekoli jinde," řekl Radiožurnálu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl.

Poslechněte si, co řekl Míl (zdroj: ČRo1)

 

„TPCA tu má řadu závazků, nejen vůči českému státu, od kterého dostala daňové prázdniny. Musela by vracet investiční pobídky, ale má tu také nasmlouvané dodavatele,“ doplňuje Sklenář. Peugeot-Citroën, který kolínskou automobilku provozuje společně s japonskou Toyotou, dostal od českého státu investiční pobídky řádově v hodnotě miliard korun.

Podle Sklenáře by navíc přesun společnosti Francii stejně nepomohl. „Byl by to běh na hodně, hodně dlouhou trať, v horizontu pěti let, než by se ta továrna vůbec postavila… Než by se výroba rozjela ve Francii, šlo by to daleko za rámec současných ekonomických problémů, ale i funkčního období prezidenta Sarkozyho,“ míní analytik.


DEBATA: Co si myslíte o návrhu prezidenta Sarkozyho? Existuje reálná naděje pro to, aby francouzské automobilky opustily Česko a přesunuly výrobu zpět do Francie? Bylo by to podle vás správné nebo ne?

 NÁZORY ČTENÁŘŮ NALEZNETE ZDE