„Vidím to spíš v rovině politického prohlášení,“ řekl serveru iHNed.cz hlavní analytik společnosti Atlantik Petr Sklenář. Výroba se podle něj do České republiky, ale i dalších míst přesouvá především kvůli ekonomické výhodnosti. „Kdyby se ty výrobky vyráběly ve Francii, bylo by to dražší, takže by buď musela automobilka snížit zisk, nebo by přišla o konkurenceschopnost, což se týká obzvlášť segmentu malých aut,“ vysvětlil.
Na tom, že jde spíš o politické gesto směřované k francouzským voličům, se shodují i český ministr průmyslu a obchodu Martin Říman a jeho stínový opoziční protějšek Milan Urban. „Jsou to naštěstí soukromé firmy a budou se rozhodovat samy, ne podle názoru politiků,“ uvedl Říman.
Automobilku navíc podle odborníků v Česku kromě ekonomické výhodnosti drží i další faktory. "Renault má společný podnik s Nissanem, Peugeot s Toyotou. Tyto firmy investovaly za nějakých podmínek v zahraničí, mají určité závazky a koneckonců ten management se musí rozhodovat ekonomicky. To znamená, že v momentě, kdy to spočte, tak mu logicky vyjde, že je daleko výhodnější vyrábět ta auta tady v Kolíně než kdekoli jinde," řekl Radiožurnálu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl.
Poslechněte si, co řekl Míl (zdroj: ČRo1)
„TPCA tu má řadu závazků, nejen vůči českému státu, od kterého dostala daňové prázdniny. Musela by vracet investiční pobídky, ale má tu také nasmlouvané dodavatele,“ doplňuje Sklenář. Peugeot-Citroën, který kolínskou automobilku provozuje společně s japonskou Toyotou, dostal od českého státu investiční pobídky řádově v hodnotě miliard korun.
Podle Sklenáře by navíc přesun společnosti Francii stejně nepomohl. „Byl by to běh na hodně, hodně dlouhou trať, v horizontu pěti let, než by se ta továrna vůbec postavila… Než by se výroba rozjela ve Francii, šlo by to daleko za rámec současných ekonomických problémů, ale i funkčního období prezidenta Sarkozyho,“ míní analytik.
DEBATA: Co si myslíte o návrhu prezidenta Sarkozyho? Existuje reálná naděje pro to, aby francouzské automobilky opustily Česko a přesunuly výrobu zpět do Francie? Bylo by to podle vás správné nebo ne?
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist