Českým drahám (ČD) už vlaková přeprava cestujících nestačí. Rozhodly se totiž konkurovat autobusovým dopravcům a postavit vlastní autobusovou síť "modrých autobusů". Server iHNed.cz o tom informoval v úterý mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Autobusy podle něj mají doplnit nabídku spojů, které firma nabízí. Koncept autobusové dopravy by měl vytvořit dosavadní náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec. "Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení," uvedl Moravec.

"Návrat" do dvacátých let 20. století

České dráhy by podle něj chtěly vytvořit podobný model, jako je v Rakousku. "Rakouské spolkové dráhy jsou největším autobusovým dopravcem v zemi se svou dceřinou společností Postbus," vysvětlil Petr Moravec.

České dráhy jsou ale podle Kubaly nyní ještě "v bodě nula". Samotná koncepce by podle něj měla vzniknout za tři až čtyři měsíce. České dráhy zatím prý ještě nemají podle Kubaly jasno ani v tom, zda půjde o vlastní autobusy Českých drah.

"I ČSD ve dvacátých a třicátých letech už měly své autobusy a významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují," dodal generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Vedením úseku náměstka pro osobní dopravu byl nově jmenován místo Moravce, který do ČD přišel právě z oblasti autobusové dopravy (ze společnosti Veolia) dosavadní ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek. Vedením výzkumného ústavu železničního bude pověřen dosavadní technický ředitel Jaroslav Grim.

Student Agency v ČD konkurenci nevidí

Podle vyjádření majitele jedné z největších tuzemských firem v autobusové dopravě Student Agency Radima Jančury by měly České dráhy vstoupit na silnice až poté, co se naučí levně a kvalitně provozovat dopravu na železnici. "Kraje si v současné době objednávají autobusovou dopravu u stovek již zavedených firem, které nabízejí vysokou kvalitu a nízké ceny," řekl ČTK Jančura.

Student Agency provozuje v České republice pravidelné autobusové linky výhradně mezi největšími českými a slovenskými městy a Prahou, aktivitu Českých drah proto jako konkurenci nevnímá. V příštích letech hodlá naopak vstoupit sama do regionální železniční dopravy, kterou si objednává každý z krajů. Konkurovat Českým drahám chce v rychlíkových spojích, které objednává ministerstvo dopravy. Podle Jančury lze všechny spoje provozovat s novými moderními vlaky za stejné nebo menší dotace, než nyní dostávají České dráhy.

EU může Česku přispět na nová vozidla pro veřejnou dopravu částkou 6,66 miliardy korun. Programy, s nimiž dotace počítají, schválila v úterý podle místopředsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Kamil Rudoleckého Evropská komise.

Celkový rozpočet programu pro železniční dopravu dosahuje 4,323 miliardy korun, pro městskou dopravu pak 1,157 miliardy a pro regionální dopravu 1,179 miliardy. Všechny tři programy budou platné do konce roku 2014.