Bankovní poplatky v České republice loni v průměru převýšily sazby bank ze zemí platících eurem zhruba o 19 procent. Měsíčně služby českých bank loni klienta v přepočtu vyšly na zhruba 188 korun, což znamenalo meziroční růst o tři procenta. Vyplývá to z bankovní studie World Retail Banking Report 2009 poradenské společnosti Capgemini.
V eurozóně byly průměrné měsíční bankovní poplatky v loňském roce přibližně 158 korun a meziročně klesly o 6,1 procenta. Ceny bankovních služeb eurozóny však v loňském roce zkreslil prudký pokles poplatků v Irsku a Španělsku. Bez těchto dvou států by ceny meziročně mírně rostly, upozornil šéf finančních služeb Capgemini Jiří Briford.
Internetové bankovnictví vyjde o třetinu levněji
V evropských zemích, které ještě nezavedly euro, vyšly bankovní služby klienta v průměru na 170 korun. Do této skupiny patří i Česko a Briford doplnil, že v několika státech jsou poplatky vyšší než v tuzemsku. Názvy ale uvést odmítl.
Brusel varuje: Asociace Visa poškozuje mezibankovními poplatky trh - čtěte ZDE
Kreditní karty používají více muži, ženy ale nakupují častěji - čtěte ZDE
Lidé si půjčují stále opatrněji, banky nechtějí zlevnit úvěry - čtěte ZDE
Celosvětová cena bankovních služeb loni klesla zhruba o dvě procenta na 156 korun na klienta a měsíc. Nejlépe na tom obecně byli uživatelé internetového bankovnictví. Ti platili v průměru o 34 procent méně než zákazníci, kteří řeší své finanční potřeby na pobočkách, uvedla studie.
Bankovní poplatky tuzemských bank jsou kvůli své výši trvalým terčem kritiky a stále větší úspěch má anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek. Briford upozornil, že na českém trhu jsou již banky s velmi nízkými, nebo dokonce nulovými poplatky, ale klienti k nim přecházejí v malé míře. Klienti také málo chodí do bank a snaží se získat výhodnější podmínky. V Česku navíc studie vycházela ze základních sazeb pěti hlavních českých bank a nezahrnovala třeba bankovní balíčky.
"Jsou tu banky, ať starší na trhu, nebo relativně čerstvě nastoupené, které mají nulovou politiku, co se týče poplatků, a nám občanům nic moc nebrání, abychom k nim přešli," uvedl.
Nižší poplatky kompenzují banky jinde
V západní Evropě jsou sice poplatky v průměru nižší, ale i tam si mají klienti na co stěžovat. Například v Británii vyjde blokace ztracené karty na desetinásobky toho co v Česku. Ve Švédsku je zase účet zdarma, ale banky si své příjmy vyberou z platebního styku. "V Evropě není u poplatků bank žádná logika, žádný jednotný model," poukázal Briford.
Od roku 2005 se cena základních bankovních služeb celosvětově snižuje každý rok v průměru o 1,2 procenta. Klienti stále více využívají pro komunikaci s bankou levnější internet nebo mobil, existuje tlak regulačních orgánů a asociací na jasné stanovení cen a konkurence je stále ostřejší. Capgemini proto očekává v příštích pěti letech další pokles.
Banky proto budou muset vytvářet pro zákazníky novou přidanou hodnotu, aby tento výpadek v příjmech mohly nahradit. "Očekávat lze rozšiřování rozsahu služeb na nefinanční produkty a znatelnou personalizaci přístupu k zákazníkům," uzavřel Briford.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist