Vláda na své pondělní schůzi znovu odložila schválení střednědobých výdajových rámců na příští tři roky. Důvodem pondělního přerušení byla podle Janoty diskuze nad výdaji Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Se všemi resorty se Janota dokázal víceméně shodnout, "zásadním problémem je fond dopravní infrastruktury."
"Problém nelze řešit pouhým navýšením schodku - je to pro mne nepřijatelné a nikdy bych to do vlády nepředložil," uvedl Janota. Týden navíc proto bude využit na další analýzu a poté budou limity rozpočtu uzavřeny. Pokud by byly potřeba opravdu prostředky pro fond navýšit, musely by se přehodnoti mandatorní, tedy povinné výdaje. Mezi ně patří například dávky nebo důchody.
"Jsem připraven pro řešení, které sníží legislativně i věcně mandatorní výdaje," řekl Janota. V úvahu podle něj nepřipadá krácení mandatorních výdajů bez krytí zákony. "Pokud nedojde k revizi výdajů, bude čím dál komplikovanější i v dalších letech sestavovat rozpočet," dodal.
Výdaje SFDI v roce 2006 podle Janoty činily 47,5 miliardy korun, v roce 2007 60 miliard a v roce 2008 včetně úvěrů a fondů EU to bylo 81,3 miliardy. "Stejná částka je pro letošní rok a pro příští rok rozpočtujeme 84 miliard korun," uvedl Janota.
Na druhou stranu Janota uznává, že fond se potýká s velkou rozestavěností. Ministerstvo dopravy přitom podle něj v optimální variantě požadovalo 50 miliard korun navíc a ve střední variantě 25 miliard až 30 miliard korun. "Ta částka byla centrem debaty," dodal Janota.
Chybí desítky miliard korun
Na výstavbu dálnic by v případě nenavýšení rozpočtu fondu chyběly desítky miliard korun a čekal by je podle ministerstva dopravy proces tzv. zakonzervování. Ministr dopravy Gustav Slamečka se v posledních dnech snažil přesvědčit Janotu, aby investice na hlavní dopravní stavby dostaly přidáno 20 miliard korun. Marně, fond dopravní infrastruktury se musí kvůli krizi a šetření spokojit maximálně se stejným příspěvkem jako letos - tedy okolo 36 miliard korun.
Hlavní tíhu financování staveb tak ponesou peníze plynoucí z Evropské unie.
Stát dá na provoz "lokálek" mimořádné 2 miliardy Kč - čtěte ZDE
Dál se bude stavět jen, co zaplatí Brusel. Dálnice a obchvaty přes Janotu neprošly - čtěte ZDE
Stát chce "uspat" 300 staveb, o práci může přijít 200 tisíc lidí - čtěte ZDE
Možný startér ekonomiky se zadrhl
Nedostatek financí pro stavebnictví, resp. státní stavební zakázky je pro odvětví katastrofickým scénářem. Vzhledem k tomu, že soukromí developeři své projekty kvůli nedostatku financí a poklesu poptávky pozastavují, měl by stát hlavní tahounem, kdo pomůže odrazit se ekonomice ode dna a právě stavební zakázka měly být motorem procesu.
Nyní se ale zdá, že vidina lepších časů se kvůli nedostatku financí vzdaluje. Stavbaři mohou zřejmě marně doufat, že si polepší, až stát v rámci boje s krizí zvýší investice na dopravní infrastrukturu. Jen za první čtvrtletí stavební výroba poklesla meziročně o 36 procent.
"O místo přijde minimálně deset procent ze 450 tisíc lidí, pracujících ve stavebnictví," odhadl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. "Jeden milion korun stabilizuje tři až čtyři pracovní místa nejen ve stavebnictví, ale i souvisejících oborech," připomíná dopravní expert a bývalý ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.
Evropa tvrdí, že jsou české dálnice drahé. Podle ŘSD ale staví Rakousko ještě dráž - čtěte ZDE
Poláci dokončí dálnici na Ostravu nejmíň o dva roky dřív než Češi - čtěte ZDE
Dvacet miliard korun by podle tohoto vzorce zachovalo ve stavebnictví nejméně šedesát tisíc pracovních míst.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist