Na jihu Prahy se začíná rýsovat silueta mostu, která po dokončení bude nejdelší mostní stavbou v republice, celková délka má být 2,3 kilometru. Stavby na jižní části pražského okruhu v pátek novinářům představil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík, který zároveň na místě vykonal inspekci.
Lahovická estakáda
Stavbaři spíše než o mostu hovoří o mostní takzvané Lahovické estakádě, která je místy vysoká až 50 metrů. Stavba, která povede přes údolí řek Berounky a Vltavy, je součástí chystaného propojení dálnic D5 a D1, které měří 23 kilometrů a stát přijde zhruba na 24 miliard korun. Napojení na D1 bude největší dálniční křižovatkou v ČR.
"Je zde skutečně velká koncentrace unikátních technických kousků," řekl Brunclík. Na trase jsou celkem čtyři kilometry tunelů, z tunelu do tunelu vede i zmíněný most. Ojedinělý je prý také ocelový most přes Lochkovské údolí, který se staví technikou nasouvání. Stavbu prý jezdí obdivovat zahraniční experti.
Podívejte se na vznikající nejdelší most v Česku
Fotogalerie
Délka zatím nejdelších českých mostů výrazně nepřesahuje jeden kilometr. Podle internetové encyklopedie Wikipedie je zatím nejdelší dálniční most přes řeku Ohři u Doksan (1183 m), druhý je 150 let starý Negrelliho viadukt v Praze (1110 m) a třetí dálniční most přes tratě v Trmicích na Ústecku (1085 m).
První auto po mostě projede za rok
Po nové "jižní" spojce mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí se řidiči poprvé projedou v polovině roku 2010. Úsek má výrazně odlehčit stávající Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde denně projede více než 100.000 vozidel. Zhruba 60.000 z nich by měla převzít nová dálnice.
Zatímco dokončení jižního spojení by podle Brunclíka nemělo nic ohrozit, nad dalšími úseky pražského okruhu visí otazníky. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, hotovo je 17 km.
Na financování stávajících staveb se podílejí Evropské fondy, to však nebude v dalších úsecích možné. Kromě nedostatku peněz ohrožují okruh i spory investora (ŘSD) s ekology a občanskými sdruženími.
Kromě novinářů se dnes Brunclík věnoval i inspekci. "Jinak teda pánové tu máte bordel," vytkl stavebníkům u portálu jednoho z tunelů. Dodal, že podobný nepořádek by se dal tolerovat pouze při stavbě na Sibiři.
Nejdelší tuzemské mosty | ||
Most | Účel | délka v m |
Lahovická estakáda (dokončení 2010) | dálnice - pražský okruh | 2300 |
most přes Ohře u Doksan | dálnice D8 | 1183 |
Negrelliho viadukt Praha | železnice | 1110 |
most přes trať v Trmicích | dálnice D8 | 1085 |
most Knínice | dálnice D8 | 1071 |
Zdroj: ŘSD, Wikipedie |
Fotogalerie
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist