V soutěži o ČSA zbyl jediný zájemce, ale privatizace poběží dál. O tom, zda stát nakonec aerolinie prodá, by měla podle ministra financí Eduarda Janoty rozhodnout ještě současná "přechodná" vláda.
"Jakmile 30. září dostaneme cenovou nabídku, nejpozději do týdne připravíme premiéru Fischerovi návrh, zda ČSA doporučujeme prodat. Pak už rozhodne kabinet," říká ministr financí.
HN: Vláda si vymínila právo zrušit soutěž jen v případě, že se jí nabídka bude zdát příliš nízká. Proč dnes nevyhlásíte minimální cenu, pod niž nepůjdete - aby si jediný uchazeč nemohl v podstatě cenu sám nadiktovat?
Nemohu to říci, jinak bych zkreslil celou privatizaci. Máme svoji cenu. Ale řekneme ji až na tom jednání vlády po zpracování nabídky. Bylo by bláznovství to říkat teď.
HN: Váš předchůdce Miroslav Kalousek ovšem přiznal, že ČSA jsou ve špatné kondici. Svědčí to o tom, že dřívější odhady o prodeji za tři, nebo dokonce za pět miliard jsou zcela mimo realitu?
Nebudu komentovat žádné číslo.
HN: Podle čeho si utváříte vlastní názor na cenu?
K rozhodování budeme mít já i celá privatizační komise podklady od managementu aerolinek a dalších expertů. Osobně se zúčastním jednání dozorčí rady, kde si nechám vysvětlit veškeré detaily, závazky, pohledávky.
V okamžiku, kdy dostaneme cenovou nabídku, dostaneme také doporučení od privatizačního poradce. Mám zájem, aby privatizace proběhla. Ale musí proběhnout podle představ vlády o alespoň minimální ceně.
HN: Měl jste prý už tři týdny indicie, že společnost Air France - KLM může z tendru vystoupit. Co myslíte, že u nich rozhodlo? Jejich vlastní situace, nebo se lekli toho, co viděli v při zkoumání hospodaření ČSA?
Četl jsem dopis, kde popisovali situaci na celém trhu a zejména svoji vlastní s tím, že pravděpodobně z tendru odstoupí.
HN: Máte indicie, že by podobně mohl uvažovat i poslední uchazeč, konsorcium Unimex a Travel Service?
Nemám. Pokud vím, ti studují podklady a v soutěži stále pokračují. Požádali nás i o prodloužení termínu, vyhověli jsme. To znamená, že 30. září předloží nabídku.
HN: Měl by případně neuskutečněný prodej ČSA dopad na státní rozpočet?
S tímto příjmem se do letošního rozpočtu nepočítá. Ale zadal jsem lidem v ČSA, aby připravili variantu, kdyby nedošlo k prodeji.
HN: Co by to znamenalo pro samotné ČSA a jejich budoucnost?
Pokud bychom finální nabídku nepřijali a firmu neprodali, tak základní podmínkou přežití ČSA je zásadní restrukturalizace. Za současných poměrů a výsledků ČSA nemohou fungovat. Musí změnit strategii, zeštíhlit. S tím souvisí třeba současné přípravy na zrušení dálkové přepravy. Firma by se musela dostat do černých čísel. I to musí připravit management a dozorčí rada.
HN: Mohou se ale i při těchto změnách aerolinky dostat do zisku bez státní účasti? Jste připraveni jim pomoci?
O tom vůbec nebyla řeč. Aerolinky sice dostaly půjčku od státního Osinku, což byla ale jen čistě obchodní věc. V tuto chvíli v rozpočtu žádné peníze na sanaci ČSA nemám. A byl by s tím i problém jako s nepovolenou pomocí ze strany státu.
HN: Prospělo by, kdyby nebyl v prvním kole vyřazen Aeroflot?
Nebyl jsem u toho. Hrály tam roli bezpečnostní záležitosti, nechci to komentovat.
HN: Nedegraduje ale celou soutěž o ČSA, když v ní zůstal jediný zájemce?
Soutěž s jedním uchazečem je neobvyklá. Nicméně já dnes nemám jinou možnost, než v ní dál pokračovat. Kdybych ji zrušil, jsem přesvědčen, že bych tím vystavil Česko riziku arbitráže. To v žádném případě neudělám.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist