Podíl domácností, které se cítí být postiženy současnou krizí, v posledních měsících mírně klesl. Ekonomickou krizí se cítilo v listopadu zasaženo 36 procent českých domácností proti 38 procentům v září. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila společnost ING.

V porovnání s předešlými měsíci to znamená, že počet lidí, kteří se cítí být postiženi současnou krizí nejen stagnuje, ale dokonce začíná i mírně klesat. Navíc celkem 27 procent českého obyvatelstva se na svou budoucnost dívá optimisticky a neočekává, že by na ně měla mít krize zásadnější vliv.

„Ekonomické ukazatele z celé Evropy začínají být příznivější a z našeho výzkumu vyplývá, že se to odrazilo i na vnímání českých domácností. Češi zkrátka na svou budoucnost začínají nahlížet v jasnějších barvách,“ komentuje Libor Vaníček, ředitel marketingu a přímé distribuce společnosti ING ČR/SR.

Z výzkumu dále vyplynulo, že nejvíce se krizí cítí zasaženi Češi ve věku od 45 do 59 let, tedy celkem 44 procent z nich. Zajímavé je, že naopak nejméně se cítí být zasaženi lidé ve věku nad 60 let (34 procent). Téměř identicky dopadla i věková kategorie respondentů do 29 let (35 procent). Z hlediska vzdělání se nejvíce zasaženi krizí cítí lidé se základním vzděláním (41 procent).

"Navzdory krizi je však trh s finančními produkty velmi stabilní. Stále existuje poměrně neměnné procento lidí, kteří těchto produktů využívají. Navíc množství lidí, kteří přistupují k rušení finančních produktů, je zhruba stejně velké jako množství lidí, kteří si finanční produkty nově zakládají.

Češi stále více finančně vzdělanější

Z výzkumu také vyplynulo, že stoupá finanční vzdělanost českých obyvatel, neboť z jejich chování je patrné, že si dobře uvědomují výhodnost a nevýhodnost manipulace s příspěvky či naspořenou částkou v souvislosti s konkrétním produktem.

Dokladem toho je na příklad to, že nejvíce změn se ve sledovaném období týkalo spořících účtů, které jsou zdaleka nejflexibilnější. Majitelé těchto účtů mají peníze v podstatě okamžitě k dispozici a navíc za jejich výběr téměř nic neplatí.

Naopak ke snížení příspěvku na životní pojištění nebo penzijní připojištění přistoupilo jen malé množství lidí. „Ale i tak je třeba dodat, že přes negativní emoce spjaté s krizí většina klientů zachovává chladnou hlavu a neplánuje žádné zásadnější změny ve svém portfoliu užívaných finančních produktů,“ říká k výsledkům nejnovějšího průzkumu Libor Vaníček.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist