Prezident Václav Klaus vetoval zákon, který měl zakázat privatizaci ruzyňského letiště. Podle Klause sněmovna použila nástroj, který je vyhrazen vládě. Zákon prý také působí zpětně, neboť proces privatizace již začal. ČTK dnes o Klausově vetu informoval prezidentův mluvčí Radim Ochvat.

Klaus své veto zdůvodnil také tím, že při schvalování zákona zaujaly parlamentní komory zcela rozporné stanovisko. "Senát zákon zamítnul a Poslanecká sněmovna jeho postoj přehlasovala. Já se připojuji k názoru Senátu," uvedl Klaus.

Samotný majetek ruzyňského letiště není podle Klause v zákoně také dostatečně přesně vymezen. To by mohlo být zdrojem řady obtížně řešitelných sporů, doplnil prezident.

Klaus ve svém zdůvodnění odmítl stanovisko parlamentu, který s odkazem na Listinu práv a svobod označuje letiště Praha-Ruzyně za "majetek nezbytný k zabezpečení potřeb celé společnosti." To podle prezidenta "nepochybně není a nemůže být pravda, protože tím, že se týká jednoho konkrétního letiště, postrádá zákon prvek obecnosti, což je jeden ze základních atributů právního předpisu".

Zákaz prodeje chtějí ČSSD, KSČM a lidovci

Sněmovna schválila zákon nedovolující prodej ruzyňského letiště začátkem letošního prosince, po vetu Senátu se jím zabývala podruhé. Zákon podpořili poslanci ČSSD, KSČM, lidovci a někteří nezařazení a dva občanští demokraté: Alena Páralová a Jan Klas.

Prodej pražského letiště jako celku jedinému strategickému partnerovi schválila bývalá vláda Mirka Topolánka (ODS) počátkem loňského června. Tehdejší odhady prodejní ceny se pohybovaly kolem stovky miliard korun. Současný premiér Jan Fischer při opakovaném projednávání zákona ve sněmovně prohlásil, že za současné situace není důvod letiště privatizovat.

Sociální demokraté předložili zákon letos v únoru. Jeho hlavním cílem bylo, aby veškerý majetek letiště se všemi nemovitostmi zůstal ve vlastnictví státu. Zdůvodnili to údajně nestandardní přípravou privatizace bývalou Topolánkovou vládou. Stínový ministr financí ČSSD Bohuslav Sobotka přitom uvedl, že Letiště Praha je klíčovou součástí infrastruktury státu, a mělo by proto zůstat v jeho vlastnictví.

Sociální demokraté poukazovali také na bezpečnostní rizika spojená s tím, že by letiště vlastnil soukromý subjekt. Mohl by prý například získávat informace o metodách a postupech bezpečnostních složek na letišti. Poslanec ODS Zdeněk Lhota naopak sdělil, že zákon zastaví rozvoj letiště. Uvedl i příklady ze zahraničí, kde letiště ovládají alespoň zčásti soukromí vlastníci. Prohlásil také, že tento způsob porušuje standardní legislativní postupy.