Mýtné na Slovensku
 
KDE SE PLATÍ MÝTNÉ - ZVĚTŠIT

První ostrý start mýtného systému na Slovensku přinesl velké problémy. Náběh mýtného systému, který byl spuštěn od začátku roku, se stal komplikací pro vstup kamionů na Slovensko přes hraniční přechody s Českou republikou a Maďarskem.

Stížností na nedostatečnou připravenost na výběr mýta přibývá. Ráno zkolaboval registrační systém zřizovatele společnosti SkyToll, proto někteří řidiči čekali na vyřízení víc než 24 hodin.  Na hraničních přechodech se tvořily mnohakilometrové kolony.

Autodopravci připravují další ostřejší protesty a pokračují v petici, jejímž prostřednictvím žádají vládu o snížení spotřební daně na pohonné hmoty, ale prosazují zastavení celého procesu placení za užívání dálnic a silnic I. třídy. Hrozí blokádou Bratislavy.

Prověrkou připravenosti systému měl být 7. leden, kdy po zdejším svátku Tří králů vyjedou všichni autodopravci. Řidičům nákladních aut směřujících na Slovensko totiž kvůli tomuto svátku hrozilo další zdržení. Slovenská policie ale udělala výjimku a kamiony budou moci jezdit jako ve všední den.

Během úterního dopoledne přinesla ČTK zprávu, že Slováci rozhodli, aby dnes vozy mimořádně byly vpouštěny do země bez palubní jednotky mýtného a pokutu by nedostaly. Policejní prezidium v Bratislavě ale tento postup později odmítlo. Řidiči i nadále potřebují čtečky, které je nutno koupit před vjezdem na Slovensko, řekl ČTK moravskoslezský policejní mluvčí Stanislav Sobol.

Hraniční přechody zavaleny kamiony

Nervozita a znechucení, tak by se dala charakterizovat atmosféra na mnoha hraničních přechodech. Situace byla napjatá téměř na všech. Desetikilometrové řady čekajících kamionů bylo možné vidět nejen například ve Vyšném Komárniku na východě země, ale i na maďarsko-slovenském přechodu Rajka nedaleko Bratislavy. Obrovské fronty jsou již od neděle na česko-slovenském přechodu v Mostech u Jablunkova.

"Po ránu se kolona sice zmenšila na asi 150 vozidel. Nyní je opět vjezd pozastaven, je předpoklad, že najíždějící kamiony zaplní příjezdovou cestu k hraničnímu přechodu jako v pondělí," uvedl Sobol. Dodal, že osobní doprava k hraničnímu přechodu je odkloněna přes starou silnici v Mostech u Jablunkova.

Na hranicích uvázli zejména zahraniční řidiči, kteří o slovenském mýtu neměli dostatek informací. Řada z nich se divila, že se o startu mýtného nedozvěděli dříve, aby se mohli dopředu s předstihem připravit.

Těžkosti hlásili i slovenští dopravci, kteří o startu mýta věděli. Některým firmám údajně nedošly objednané palubní jednotky,  objevil se i případ, kdy mýtné nabíhalo na nezpoplatněném úseku.

Firma SkyToll, která mýto provozuje, však žádné problémy od začátku ledna, kdy mýto vstoupilo v platnost, nepřipouští. "Systém je plně funkční," uvedla předtím pro server HNonline.sk Lendacká. Případné reklamace jsou však připraveni řešit. Zatím podle ní firma obdržela zhruba 30 stížností.

Pořadníky proti frontám


Na mnoha místech začali řidiči zřizovat pořadníky. A všichni do jednoho vyjadřovali nespokojenost. Nejen s připraveností, ale i s podmínkami, za kterých na registraci čekají. "Katastrofa, něco takového jsem fakt dlouho neviděl. Je to nepřipravené, tlačíme se tu, venku je zima -  hrůza! Měl jsem být dávno v cíli," rozčiloval se na hraničním přechodu Svrčinovec jeden z polských řidičů. Ani ostatní čekající s takovým zdržením kvůli mýtu nepočítali.

Mnozí řidiči si palubní jednotku na sklo namontovali, ale řada z nich je údajně nefunkční a doba čekání se výměnami prodlužuje. "Všechny problémy řešíme operativně. Systém, který na malou chvíli v půl páté ráno zkolaboval je v plném rozsahu obnoven, registrace funguje," vysvětlila mluvčí společnosti SkyToll Lenka Lendacká.

Všechnu kritiku ze strany dopravců odmítla s tím, že měli dost času se na tuto situaci připravit. Ti, kteří si palubní jednotky zabezpečili včas prý problémy nemají a žádné zdržení je nečeká. Potíže podle ní nejsou ani s jazykovou bariérou. "Rozdáváme průběžně formuláře v šesti jazycích," dodala.

Mnozí dopravci se chtějí zpoplatněným úsekům vyhýbat. Nemají to jednoduché. "Na kalkulačce provozovatele společnosti SkyToll není jasné za co platím. Mám projet asi tříkilometrový úsek, ale musím zaplatit za celou trasu. Nechápu proč. Hledám jak se tomu vyhnu," stěžoval si polský řidič na hraničním přechodu s Rakouskem, který mířil na střední Slovensko.

Zmatky nekončí: Ranní kolaps systému jako bonus

Elektronický systém vydávání čtecího zařízení na Slovensku přitom navíc v úterý časně ráno na chvíli zkolaboval. Řidiči nákladních vozů na Slovensku se nemohli na některých distribučních místech zaregistrovat k placení elektronického mýtného. "Nad ránem kolem 04:00 se čtecí palubní jednotky přestaly vydávat. Elektronický systém zkolaboval," vysvětlil Sobol.

Krátký výpadek systému potvrdila i mluvčí provozovatele mýtného - společnosti SkyToll Lenka Lendacká. Podle ní šlo o dočasný výpadek části registračního systému na distribučních místech, který se však vzápětí podařilo obnovit. Samotný výběr mýtného podle ní přerušen nebyl.

Právě chybějící čtečky mýtného způsobily na přechodu dopravní komplikace. Především polští řidiči nechali svá auta stát před hranicemi a odjížděli čtečky koupit na Slovensko. Kolona nákladních vozidel v mostech v noci na dnešek značně komplikovala i zimní údržbu. V pondělí večer dosahovala délky asi osm kilometrů, přes noc se zkrátila asi na šest kilometrů, ale vozidla stála ve dvou jízdních pruzích.

Zmatky kolem slovenského mýtného dnes ostře kritizovali i čeští dopravci. Vadí jim například, že pro registraci nelze použít platební kartu, nebo že zpoplatněné úseky nejsou označeny. "Je velmi smutné, když si vlády dělají ze silniční dopravy dojnou krávu, ale ještě smutnější je, když ani nejsou schopny vytvořit uživatelsky vstřícné prostředí pro výběr těchto daní,“ uvedl generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Mýtné narazilo na odpor. Hrozí blokády?

Menší silniční dopravci na Slovensku trvají na tom, aby stát odstranil nedostatky mýtného systému. Jinak zváží ostré protesty a blokaci hranic.

Sdružení silničních dopravců Slovenské republiky ČESMAD Slovakia ve spolupráci se sdruženími dopravců z České republiky, Polska a Maďarska v úterý vyzvaly Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací (MDPT) SR, Národní dálniční společnost (NDS) i SkyToll, aby okamžité spustily na hlavních tranzitních vstupech placení mýtného takzvaným "ticket systémem".

"Jedině spuštění tohoto systému je cestou, jak předejít kolapsu dopravy přes území naší republiky," uvedl generální tajemník ČESMAD Slovakia Pavol Reich. Spuštění systému je podle něj legisltivně možné a zároveň nijak neohrožuje výběr mýtného.

Výhodou "ticket systému" je i skutečnost, že dopravce se nemusí registrovat, není povinen zaplatit 50 eur za palubní jednotku ani vložit kredit 50 eur. Zaplatí jen za skutečně ujeté kilometry. 

Elektronické mýtné, které Slovensko zavedlo od Nového roku, se vztahuje na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Platba mýta se vztahuje i na vozidla umožňující přepravu více než devíti osob. Platit se musí za jízdu po dálnicích, rychlostních silnicích, ale i po vybraných úsecích silnic první třídy. Asi poloviční slevu mají autobusy.

Zpoplatněných je na Slovensku zhruba 2 032 kilometrů silnic. Sazba za kilometr se pohybuje od 8,3 do 20,9 centů bez DPH. Všichni dopravci se musí registrovat. Za palubní jednotku se platí záloha 50 eur. Kontrolu zabezpečuje 200 příslušníků mýtné policie.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist