Evropské letecké společnosti nejspíš už brzy budou moci kupovat americké konkurenty a naopak, což doposud znemožňovala nejrůznější majetková omezení. Podle odhadů by úplné otevření trhu mělo oběma ekonomikám přinést zhruba 12 miliard eur (asi 303,8 miliardy korun) a mělo by přispět k vytvoření 80 tisíc nových pracovních míst.
"Obě strany se dohodly na zvýšení spolupráce v oblasti regulace a na odstranění bariér v přístupu na trh, které dosud brzdily vývoj na nejdůležitějším leteckém trhu na světě," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.
Podle americké legislativy totiž dosud nemůže zahraniční investor koupit v americké letecké společnosti více než čtvrtinový podíl, dohoda ovšem počítá s tím, že by evropští investoři mohli koupit v americké aerolince většinový podíl.
Dohoda na odstranění těchto překážek je klíčová i pro osud první dohody o otevřeném nebi. Britové totiž dlouhodobě hrozili, že vypoví původní smlouvu, pokud USA vlastnická omezení neodstraní.
Maďarsko zachraňuje aerolinky Malév, stát nad nimi převezme kontrolu - čtěte ZDE
Aerolinky i výrobci letadel oznamují zmírnění recese v odvětví - čtěte ZDE
První dohoda, která začala platit již na jaře roku 2008, přitom umožnila aerolinkám, aby mohly provozovat přímé lety do Spojených států nejen ze svých zemí, ale i z jakéhokoliv jiného místa v Evropě.
Dohoda totiž odstraňuje všechna omezení týkající se tras, cen nebo počtu letů za týden. Toto pravidlo mělo zákazníkům přinést pokles cen letenek.