Konkurence Českých drah dostane šanci utkat se se státním dopravcem o zakázku na provozování rychlíků nejdříve příští rok. Jako pilotní trať pro první soutěž vybralo ministerstvo dopravy a jeho pracovní skupina spojení Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc. Uvedl to ministr dopravy Gustav Slamečka.
Slamečka potvrdil, že platí jeho záměr během deseti let soutěžit až o 75 procent české rychlíkové dopravy. První tendr se však letos již nestihne vypsat, neboť rok předem je třeba plán oznámit Evropské komisi v rámci takzvané notifikace.
Podle Slamečky se nyní řeší otázka, jestli po notifikaci se soutěž vypsat musí, nebo může. "Dali jsme v tomto smyslu dotaz na Evropskou komisi a řeší to i právníci v České republice," uvedl Slamečka. Po vyřešení otázky by mohla notifikace putovat do Bruselu ještě letos.
VIDEO: Tam i zpátky za pět korun. Žluté vlaky začínají boj proti monopolu ČD - čtěte ZDE
Padesát let staré vlaky se mají stát minulostí. Dráhy utratí 16 miliard - čtěte ZDE
Ministerstvo řeší i další problémy spojené s případným vstupem konkurence na železnici. Týkají se například takzvaného ošlapného, tedy poplatků za využití nádraží a dalšího příslušenství pro cestující. Nádraží totiž patří Českým drahám, které financují jejich provoz.
V soutěži i motorové rychlíky z Prahy
Pracovní skupina MD navrhuje dvě možnosti řešení. Buď Správa železniční dopravní cesty zahrne poplatek za použití nádražních budov alternativními dopravci do platby za užití kolejí a "nádražní část" následně pošle Českým drahám, nebo dopravci budou platit přímo ČD.
Po pilotní soutěži o trať z Ostravy přes Opavu do Olomouce by měly přijít na řadu v prvním standardním balíčku tratě Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. V jednom celku by se mělo soutěžit též o motorové rychlíky z Prahy.
Rychlíky provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem desetiletou smlouvu. Slamečka do ní ale prosadil klauzuli, podle které lze každý rok ze smlouvy vyjmout 15 procent výkonů. Ministerstvo dopravy jako objednatel platí za rychlíky čtyři miliardy korun ročně.
V pracovní skupině MD jsou zastoupeni vedle ČD také další dopravci jako Arriva, RegioJet, Veolia Transport a Viamont.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist