V Ostravě v pondělí začal jezdit první autobus poháněný elektrickou energií. Ekologický vůz nezatěžuje ovzduší emisemi a po dobití baterií ujede až 120 kilometrů. Elektrobus jezdí na lince číslo 38, kde posílí dopravu v době špiček. Vůz, který vyrobily české firmy, stál zhruba 11 milionů korun. V Ostravě by jich v budoucnu mělo jezdit pět desítek, pokud se na ně podaří získat evropskou dotaci. Novinářům to řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) František Kořínek.

"Ostrava má dlouhodobě problémy s ovzduším, proto jsme se rozhodli začít postupně obnovovat vozový park elektrobusy místo klasickými vozy na naftu," zdůvodnil ředitel. Elektrobus vyrobený firmami SOR a Cegelec jezdí pouze na bateriový pohon a, zjednodušeně řečeno, jej lze nabít přímo ze zásuvky, řekl ČTK konstruktér DPO Ondřej Pracný.

Šest bateriových článků, které pohánějí elektromotor, se nabíjí ve speciálním zařízení v depu dvěma způsoby - po 15 minutách rychlodobíjení je elektrobus schopen ujet dalších zhruba 25 kilometrů; klasické nabíjení pro plný výkon trvá zhruba osm hodin.

Mezi jednotlivými nabíjeními ujede elektrobus až 250 kilometrů. "V městském provozu, kde jsou na jednom kilometru až tři zastávky, má reálný dojezd kolem 120 kilometrů. Proto jsme ho nasadili v dělených směnách, to znamená v době ranních a odpoledních špiček," upřesnil Kořínek. Cestující vozí mezi náměstím Republiky přes Radvanice k Nové Huti a zpět.

Elektrobus SOR EBN 10,5 je prototyp dlouhý 10,5 metru a uveze 85 cestujících. Podle Kořínka je zatím jediným svého druhu v Česku, v Praze jezdí kratší elektrobusy italské výroby. Do konce roku by měl v Ostravě jezdit ještě jeden elektrobus, za něhož dopravce zaplatí rovněž částku odpovídající ceně klasického trolejbusu.

DPO zpracovává studii, která určí, kde by mělo dalších téměř 50 elektrobusů jezdit. "Na základě této studie chceme požádat o dotaci z Operačního programu Životní prostředí, pravděpodobně na podzim," řekl ředitel.

Podle něj potřebuje Dopravní podnik Ostrava za čtyři roky vyměnit nejméně 160 vozidel. Zhruba třetinu z nich chce městská společnost vyměnit díky evropské dotaci z regionálního operačního programu. "Zbytek musíme financovat sami. Právě elektrobusy dotované ministerstvem by byly řešením," naznačil Kořínek s tím, že podnik bude muset koupit také přes 50 klasických autobusů na naftu. Obnova vozového parku DPO si vyžádá zhruba 1,3 miliardy Kč.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist