Prodejce elektřiny Centropol Energy si stěžuje u Energetického regulačního úřadu (ERÚ) na konkurenční ČEZ. Tvrdí, že ČEZ ztěžuje svým zákazníkům odstoupení od smlouvy a přechod k jinému dodavateli. Naposledy prý dominantní prodejce neuznal 1600 nových smluv zákazníků, kteří chtěli začít odebírat elektřinu od Centropolu, řekl mluvčí Centropolu Martin Jonáš. ČEZ tvrzení odmítá s tím, že se ve svých postupech drží platné legislativy i vyhlášek ERÚ.

"Jednání ČEZ považujeme za účelové, omezuje soutěž na trhu," uvedl obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa. ČEZ podle něj odmítá předat zákazníky konkurenci a využívá jakýchkoli formálních nedostatků ve smlouvách. Krom toho je prý oslovuje i telefonicky a přesvědčuje je k návratu. "To považujeme za zásadní porušení pravidel na energetickém trhu a žádáme o stanovisko Energetický regulační úřad," dodal Pokrupa.

 

ČEZ prý také odmítá uznat nově uzavřenou smlouvu s konkurencí kvůli nečitelnému datu jejího podpisu, kvůli neuvedenému nebo převrácenému číslu bydliště zákazníka. Častým důvodem nesouladu je podle Centropolu i nesoulad údajů se zastaralou databází polostátní firmy. Dominantní dodavatel také mnohé podpisy zákazníků považuje za nevěrohodné nebo nesouhlasící, tvrdí Centropol. "Veškeré údaje dodatečně dokládáme. ČEZ přesto trvá na sepsání nové smlouvy a původní neuznává," uvedl Pokrupa.

"Společnost ČEZ se ve svých postupech drží platné legislativy i vyhlášek ERÚ," reagoval na tvrzení Centropolu mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Ve smlouvách, které ČEZ dostává ke zpracování, se podle Kříže často objevují nesrovnalosti, které neumožňují proces ukončit bez kontaktování zákazníka, ověřování a případně opravování uvedených údajů.

"Kontrolu smluv a jejich správnost považujeme za samozřejmost," uvedl Kříž. Zmínil pak také příklad, kdy byla společnosti ČEZ doručena smlouva podepsaná zákazníkem, který byl v době podpisu již tři roky po smrti. "Prostě někdo zfalšoval podpis faktury," poznamenal mluvčí.

ERÚ dnes dopoledne stížnost nezaznamenal. "Zatím o ničem nevíme, ale během dne se to může ještě změnit," řekl místopředseda ERÚ Blahoslav Němeček.

Spor obou firem je zřejmě důsledkem stále ostřejšího boje o koncové odběratele. Prodejci elektřiny si najali v některých městech i desítky obchodních zástupců, kteří kontaktují obyvatele a snaží se je přesvědčit ke změně dodavatele. Jen Centropol každý měsíc "přetáhne" konkurenci asi 15.000 zákazníků, přiznala firma. Na začátku roku měla 25.000 odběratelů.