Dálnice D11 - "kritický" nedostavěný úsek
 
ZVĚTŠIT MAPU

Jednání s farmářkou Ludmilou Havránkovou o pozemcích potřebných pro dostavbu D11 k Hradci Králové budou pokračovat. Novinářům to v pátek při návštěvě východních Čech v Hradci Králové řekl ministr dopravy Vít Bárta. Obsah dosavadních jednání však nezveřejnil. "Chápu to jako osobní úkol, abych učinil vše proto to, že budeme jednat (s farmářkou) ve shodě," řekl Bárta.

O konkrétní podobě řešení s Havránkovou však Bárta hovořit nechtěl. "Jednáme o řešení, které bude mít určité nové prvky. Jak to bude konkrétně vypadat, oznámíme v řádu týdnů," řekl Bárta, který s Havránkovou jednal poprvé 9. září.

Bárta připustil, že v průběhu předchozích jednání s farmářkou Havránkovou vznikly chyby. Na otázku, do kdy by mohl stát pozemky potřebné pro stavbu dálnice získat, Bárta neopověděl. Hejtman hradeckého kraje Lubomír Franc novinářům řekl, že kraj považuje za potřebné, aby jednání o pozemích skončily do konce letošního roku.

Vznikne pracovní skupina pro kraj

Bárta se při jednání s představiteli hradeckého kraje dohodl na vytvoření pracovní skupiny pod vedením poslance VV Jiřího Štětiny, která by měla připravit seznam priorit ve výstavbě obchvatů kolem měst v kraji. Právě výstavba obchvatů je podle Bárty celorepublikovou prioritou jeho ministerstva. Priority v kraji by měla skupina navrhnout do měsíce.

Ministr se  také se seznámil s projektem hradeckého kraje na financování dostavby dálnice D11 soukromým sektorem prostřednictvím takzvaných PPP projektů. "Velmi rád se seznámím s projektem, který pomůže řešit nelehkou situaci státního rozpočtu," řekl Bárta. Reálnost hradeckého projektu PPP podle něj posoudí Státní fond dopravní infrastruktury do několika týdnů.

Stavba dálnice D11 se v roce 2006 zastavila tři kilometry před Hradcem Králové kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Ludmily Havránkové. Spor o pozemky se řeší už 16 let a žádné z vlád se s farmářkou zatím nepodařilo na výkupu pozemků dohodnout. Podle letos parafovaných dohod připravených vládou Jana Fischera by Havránková měla vyměnit své tři hektary za jiné pozemky státu. Stát měl navíc doplatit statkářce zhruba dvacetimilionový rozdíl v tržní ceně parcel a dát jí do pronájmu dalších 130 hektarů pozemků.

Sestra Havránkové Jaroslava Štrosová měla dostat za svých 1400 metrů čtverečních stejně velký pozemek na jiném místě a doplatek zhruba 40.000 korun. Smlouvy nebyly podepsány, protože Havránková onemocněla.

Na dálnici D11 má podle plánů navázat pokračování silnice od Hradce Králové na polské hranice. Náklady na dokončení k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci se odhadují na 34 miliard korun.

Přednost mají obchvaty 

Třetí patro obří křižovatky v Opatovicích nad Labem u Pardubic, na kterou má navázat rychlostní komunikace R 35, se stavět nebude. V Pardubickém kraji, stejně jako v jiných regionech, mají přednost stavby obchvatů.  Náměstek ministra Ivo Toman podotkl, že zastavení dostavby křižovatky v Opatovicích "není konec světa". V příštím roce by stát měl vyčlenit peníze na výkupy pozemků pro R 35 směrem na Vysoké Mýto.

Podle Bárty by v budoucnu mohla třetí patro křižovatky postavit soukromá firma. Před několika týdny se začalo stavět, ale asi po měsíci Bárta tuto stavbu společně s jinými silnicemi v Česku zastavil. "Peníze, které jsou teoreticky určeny na třetí patro křižovatky, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou mnohem více sloužit lidem než to třetí patro," řekl Bárta.

"Pro nás je to klíčové a pan ministr to tady potvrdil. Co se týká obchvatů, tak prioritu určitě má Trojice u Parama v Pardubicích a obchvat Chrudimi. Udělám všechno pro to, abychom ze všech možných kritérií spravedlivě a férově vybrali a podle toho, kolik bude peněz, postupně postavili," řekl Toman.

Za důležité  považuje Bárta také vyřešení situace na Náchodsku. "Náchod vnímám jako jedno z mnoha měst v republice, které trpí. Rozumím tomu, že tam politikové léta slibují krásnou novou komunikaci okolo města, že tam lidem dochází trpělivost," prohlásil.