Nákladní Tatry nejspíš budou brzy vypadat jinak. Ve firmě se stále častěji mluví o tom, že dostanou kabiny nizozemské automobilky DAF. "Když budeme používat kabiny DAF, mohlo by nám to přinést lepší prodeje," komentoval situaci v automobilce šéf odborů a člen dozorčí rady Pavel Baroň. Právě odbory nedávno kývly na další propouštění, protože je vedení přesvědčilo, že část lidí nabere automobilka zpět. A nová vylepšená "Tatra-DAF" měla být jedním z argumentů.
O nizozemském výrobci nákladních vozů (DAF patří do americké skupiny PACCAR, která je třetím největším výrobcem nákladních vozů na světě po Daimleru a Volvu) se ohledně Tatry mluví velmi intenzivně. Dokonce se ve firmě spekulovalo, že kopřivnickou automobilku přímo kupuje.
"Struktura akcionářů se nijak nemění," reagoval šéf Tatry Ronald Adams. Spekulace o prodeji odmítl, připustil ale, že se jedná o využívání dílů jiných výrobců. "Zatím k tomu nemohu víc říct. Fámy předcházejí pravdu a pravda je někdy zcela jiná než fámy," dodal Adams. Jednání s DAFem ovšem nepopírá.
O tom, že Tatra zvažuje, že by celou řadu dílu přestala vyrábět a kvůli úsporám je kupovala, mluvil Adams již v loňském roce. Vyrábět malosériově jednotlivé části kabiny jednak zvyšuje náklady a pak výsledek není vždy takový jako u větších výrobců. Právě to měla být jedna ze slabin Tatry u zákazníků. Karosérie sice nabízí funkčnost, ale už ne tolik pohodlí, na které jsou řidiči dnes zvyklí. Tatře by se kromě kabiny hodil i vodou chlazený motor. Ten kopřivnický, chlazený vzduchem, je natolik neobvyklý, že na některých trzích odrazuje od koupě.
Na Tatru dopadla tvrdě hospodářská krize. V roce 2007 zažila svůj nejlepší rok od pádu socialistického bloku (a tedy i s tím souvisejících objednávek) a prodala přes čtyři tisíce vozů. Během recese se ale prakticky zhroutil důležitý ruský trh a své nákupy rázem seškrtaly i těžařské společnosti. Loni prodala Tatra zhruba 1100 vozů, stejný prodej očekává i letos. "Na rok 2011 vidíme minimálně stejné objednávky jako letos," konstatuje Adams s tím, že věří, že by již mohlo dojít ke zlepšení. Lepší situaci nyní Tatra vnímá v Rusku, Indii, na Blízkém východě a v Austrálii.
Není to vtip. "Neznámé auto z malé země" Tatra T 87 je veteránem roku v USA - čtěte ZDE
Tatře klesly tržby téměř o polovinu, bude pokračovat v propouštění - čtěte ZDE
Tatra pronikla na vojenský trh USA, bude se podílet na výrobě terénních aut - čtěte ZDE
Tatře se v loňském roce podařilo uzavřít alianci s americkým výrobcem Navistar a společně připravují model, který by na stál na podvozku Tatry. Ten už nabízí například kanadské armádě. Uvažuje se také o montáži tatrovek v Rusku.
Kopřivnická firma v letech 2008 a 2009 prodělala celkem 1,3 miliardy korun a výrazně tak znejistěla financující banky - belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole. Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.
Tatra a DAF v číslech
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist