Nákladní Tatry nejspíš budou brzy vypadat jinak. Ve firmě se stále častěji mluví o tom, že dostanou kabiny nizozemské automobilky DAF. "Když budeme používat kabiny DAF, mohlo by nám to přinést lepší prodeje," komentoval situaci v automobilce šéf odborů a člen dozorčí rady Pavel Baroň. Právě odbory nedávno kývly na další propouštění, protože je vedení přesvědčilo, že část lidí nabere automobilka zpět. A nová vylepšená "Tatra-DAF" měla být jedním z argumentů.
O nizozemském výrobci nákladních vozů (DAF patří do americké skupiny PACCAR, která je třetím největším výrobcem nákladních vozů na světě po Daimleru a Volvu) se ohledně Tatry mluví velmi intenzivně. Dokonce se ve firmě spekulovalo, že kopřivnickou automobilku přímo kupuje.
"Struktura akcionářů se nijak nemění," reagoval šéf Tatry Ronald Adams. Spekulace o prodeji odmítl, připustil ale, že se jedná o využívání dílů jiných výrobců. "Zatím k tomu nemohu víc říct. Fámy předcházejí pravdu a pravda je někdy zcela jiná než fámy," dodal Adams. Jednání s DAFem ovšem nepopírá.
O tom, že Tatra zvažuje, že by celou řadu dílu přestala vyrábět a kvůli úsporám je kupovala, mluvil Adams již v loňském roce. Vyrábět malosériově jednotlivé části kabiny jednak zvyšuje náklady a pak výsledek není vždy takový jako u větších výrobců. Právě to měla být jedna ze slabin Tatry u zákazníků. Karosérie sice nabízí funkčnost, ale už ne tolik pohodlí, na které jsou řidiči dnes zvyklí. Tatře by se kromě kabiny hodil i vodou chlazený motor. Ten kopřivnický, chlazený vzduchem, je natolik neobvyklý, že na některých trzích odrazuje od koupě.
Na Tatru dopadla tvrdě hospodářská krize. V roce 2007 zažila svůj nejlepší rok od pádu socialistického bloku (a tedy i s tím souvisejících objednávek) a prodala přes čtyři tisíce vozů. Během recese se ale prakticky zhroutil důležitý ruský trh a své nákupy rázem seškrtaly i těžařské společnosti. Loni prodala Tatra zhruba 1100 vozů, stejný prodej očekává i letos. "Na rok 2011 vidíme minimálně stejné objednávky jako letos," konstatuje Adams s tím, že věří, že by již mohlo dojít ke zlepšení. Lepší situaci nyní Tatra vnímá v Rusku, Indii, na Blízkém východě a v Austrálii.
Není to vtip. "Neznámé auto z malé země" Tatra T 87 je veteránem roku v USA - čtěte ZDE
Tatře klesly tržby téměř o polovinu, bude pokračovat v propouštění - čtěte ZDE
Tatra pronikla na vojenský trh USA, bude se podílet na výrobě terénních aut - čtěte ZDE
Tatře se v loňském roce podařilo uzavřít alianci s americkým výrobcem Navistar a společně připravují model, který by na stál na podvozku Tatry. Ten už nabízí například kanadské armádě. Uvažuje se také o montáži tatrovek v Rusku.
Kopřivnická firma v letech 2008 a 2009 prodělala celkem 1,3 miliardy korun a výrazně tak znejistěla financující banky - belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole. Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.
Tatra a DAF v číslech
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist