O co dražší benzín, o to větší boj o zákazníka. Většina čerpacích stanic okamžitě reagovala na sebemenší zvýšení svých nákupních cen. Na druhé straně ale řada pump prodává řidičům pohonné hmoty za částky srovnatelné nebo i nižší, než za kolik vůbec dodávají na trh své produkty rafinérie. Koncové ceny v Česku se tak liší až o čtyři koruny.
Průměrná cena litru benzinu Natural 95 k 5. prosinci byla podle dat kartové společnosti CCS 31,59 korun. Kvůli růstu cen ropy se tento týden očekává zdražení pohonných hmot v Česku o korunu až o korunu padesát za litr.
Před dvacítkou pump jedné z nejlacinějších tuzemských sítí - Tank ONO - se tvoří dlouhé fronty - včera byl litr benzinu i nafty k mání za 29,50 korun. Jinde přitom, třeba u čerpací stanice Benziny v Praze-Újezdě na dálnici D1 stál včera litr benzinu 33,60 korun.
Většina pumpařů přitom nakupovala od velkoobchodníků podle informací HN za ceny v rozmezí 29 až 30 korun. To znamená marže v rozmezí možná od nuly až po tři nebo čtyři koruny z jediného litru.
Nekalá konkurence?
Experti z renomovaných petrolejářských firem tvrdí, že jde o nekalou konkurenci pochybných obchodníků nebo dovozců benzinu ze zemí, jako je Rakousko nebo Německo.
V době, kdy ceny na legálním trhu dramaticky rostou, mají prodejci nezdaněných paliv doslova žně. Nakupují paliva laciněji než řádná konkurence. "Jde o vyloženě zarážející ceny. Z nemalé části je prodejci mohou dosahovat jen díky nákupu od pochybných dovozců," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.
Jenže samotným pumpařům dosud nikdo nákup nezdaněných paliv nedokázal, přestože v rukou policie skončilo už několik skupin podvodných dovozců a obchodníků. A laciné pumpy, jako je třeba Tank ONO, mají vlastní vysvětlení.
Žádný podvod, jen nízká marže, říká pumpař
"Není v tom žádný podvod. Díky nízkým cenám máme vysoké prodeje a stačí nám tedy z litru jen minimální marže," tvrdí spolumajitel Tank ONO Petr Ondra.
Nejlacinějším pumpám závratně rostou prodeje právě v situací, jako je tato - kdy vlivem drahé ropy výrazně rostou velkoobchodní ceny na celém trhu. Částky, za které prodávají rafinérie benzin a naftu, se totiž kalkulují vzorcem, sestaveným podle aktuální ceny na burze, kurzem koruny a jednotnou prémií.
Je-li vysoká cena na rotterdamské burze, musí o danou částku upravit cenu všichni distributoři. Česko má navíc nyní jednu smůlu - k vnějším cenovým vlivům, jako je drahá ropa a kurz dolaru, se přidal i místní nedostatek nafty, způsobený snížením produkce v litvínovské rafinérii po páteční nehodě.
"V celém regionu je nedostatek nafty, nepomůžeme si ani dovozem od našich partnerů v sousedních zemích," říká Jan Duspěva, obchodní ředitel firmy Čepro, která je jedním z největších distributorů paliv v Česku.
Kolik stojí benzin v Evropě
S výjimkou Německa mají všechny okolní země benzin i naftu levnější než Česko. Většině velkých dopravců se proto vyplatí tankovat v zahraničí.
Zdroj: Eurostat
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist