Stát dosud nestihl plně zakonzervovat mosty a silnice, jejichž výstavbě dal v srpnu stopku ministr Vít Bárta (VV). Až do začátku listopadu zůstaly tak, jak je dělníci opustili. Podle odborníků hrozí nyní kvůli silným mrazům a sněhu poškození staveb, což by znamenalo další prodražení silnic. Ministr jejich stavbu v srpnu zastavil právě kvůli úsporám.
"Jednáme o tom, jak to poškození přes zimu minimalizovat, a které práce provést," řekl mluvčí společnosti Viamont DSP Richard Bauer. Firma se podílí na stavbě první části obchvatu České Lípy, která měla být hotova v únoru a stát 600 milionů korun.
Investorem staveb je Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR), které dalo pokyn ke konzervování stavby 1. listopadu, tedy až po třech měsících po rozhodnutí o konzervaci a pár týdnů předtím, než Česko zasypala sněhová kalamita. Konzervace bude stát 80 milionů, ještě letos se utratí 30 milionů. V rámci konzervace stavby se první část obchvatu částečně zprůjezdní. Ředitelství ovšem popírá verzi Viamontu, že se stavba nestihla zabezpečit včas a že se nyní de facto zachraňuje. "Z našeho pohledu běží standardní práce," říká mluvčí ředitelství Martina Vápeníková. O víkendu ale pokrývala stavbu vrstva sněhu.
Kolik má konzervace staveb stát peněz, počítaly pro ředitelství samy firmy, které zastavené silnice stavěly. "Podle nás by konzervace stála 120 milionů a dokončení 140 milionů. Je lepší vše dokončit," říká mluvčí společnosti Viamont Richard Bauer.
Kvůli nedostatku peněz musely odjet stroje i ze tří silnic první třídy na severní Moravě. Ani tam není situace se zabezpečením staveb proti zimě a dešti vyjasněná. "Jednání se stále vyvíjejí," řekl Pavel Borek, ředitel společnosti Firesta, pod niž spadá silnice mezi Skřečoní a Bohumínem. Více informací prý na přání ředitelství silnic nemůže sdělit.
Přitom zimní období je pro stavby nejvíce rizikové. "Pokud nedojde před zimou k dostatečné ochraně, hrozí obrovské škody a prodražení stavby," řekl František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. Podle něj chybí přesná analýza toho, kolik bude zakonzervování a odkonzervování silnic stát a zda se vůbec ušetří. Ministerstvo náklady jen odhaduje - má jít o stovky milionů korun.
Konzervace staveb v praxi znamená, že firmy musejí zabezpečit, aby nezatékalo do mostních konstrukcí, aby se nesesouvala zemina na těleso silnice nebo aby mrazy nepotrhaly spáry mostů.
I díky zastavení čtyř dopravních staveb a úsporám na dalších ministr Vít Bárta v polovině září počítal s tím, že letos ušetří na silnicích až čtyři miliardy korun. Číslo bude ale v konečném důsledku menší, protože do něj ministerstvo nezapočítalo náklady na konzervaci staveb a jejich oživení. Letošní úspory se tak mohou snížit až o miliardu korun.
Rozestavěné projekty, na nichž byly ukončeny práce
Obchvat České Lípy
mimoúrovňová křižovatka Sosnová
Původní předpokládaná cena stavby: 559 855 021 Kč
Mokré Lazce
Silnice I/11, hranice okresů Opava a Ostrava
Původní předpokládaná cena stavby: 3 622 259 980 Kč
Ostrava - Prodloužená
Místecká II. Stavba
Silnice I/56
Původní předpokládaná cena stavby: 609 405 998 Kč
Skřečoň - Bohumín
Silnice I/67
Původní předpokládaná cena stavby: 835 497 111 Kč
Obchvat u České Lípy
Most u Sosnové na Českolipsku dosud není zabezpečený. Zima přišla dřív, než firmy stihly rozestavěný obchvat kompletně zakonzervovat.
foto: HN - martin Svozílek
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist