Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor na osm dnů přeruší výrobu v pěti evropských továrnách kvůli nedostatku součástek z Japonska. Oznámila to v noci na středu firma. Nedostatek součástek je důsledkem zemětřesení, které 11. března zasáhlo severovýchod Japonska.
Opatření se dotkne továren v Británii, Francii, Polsku a Turecku a uskuteční se ve druhé polovině dubna a začátkem května. "Tato firma jednoduše nemůže vyrábět automobily kvůli nedostatku součástek," řekl analytik Mamoru Kato ze společnosti Tokai Tokyo Securities.
Problémy až do července?
Toyota tento týden upozornila, že problémy s dodávkami japonských součástek by mohly narušovat její výrobu až do července. O víkendu uvedla, že tento týden zahájí jednodenní odstávky ve svých montážních továrnách v Severní Americe. Příští týden však hodlá obnovit částečnou výrobu ve všech svých japonských továrnách, které po zemětřesení uzavřela.
Makléřská společnost Deutsche Securities minulý měsíc kvůli problémům se součástkami snížila odhad provozního zisku Toyoty pro tento finanční rok o 84 procent.
Podle některých analytiků by důsledky zemětřesení mohly snížit letošní zisky evropských automobilek až o 2,4 miliardy eur (téměř 60 miliard Kč). Prezident německého svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann nicméně minulý týden uvedl, že problémy s dodávkami součástek z Japonska budou podle jeho názoru pouze dočasné.
Stopka se šíří i k dalším výrobcům
Problémy s dodávkami japonských součástek by mohly narušovat výrobu i dalších světových automobilek. Americký konkurent Ford Motor oznámil, že kvůli nedostatku japonských součástek omezí svou výrobu v Asii. Ford již ve zprávě pro americké regulační úřady upozornil, že nejistota kolem dodávek součástek z Japonska by mohla mít dopad na jeho hospodářské výsledky.
Potížím s dodávkami japonských součástek se nevyhnul ani evropský automobilový průmysl. K omezení produkce v některých evropských továrnách, včetně slovenského závodu, přikročila například francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën.
Hlavním nedostatkovou surovinou jsou čipy, které automobilky používají do řídících jednotek vozů. Japonsko je totiž hlavním výrobcem těchto komponent.
A velké problémy s výrobou hlásí i výrobci fotoaparátů, kde dominují právě japonské firmy jako Nikon nebo Canon. Právě Canon, jako největší světový výrobce kamer, v úterý uvedl, že částečně obnovil výrobu ve třech závodech, které se nacházejí severně od Tokia, kde vyrábí čočky, polovodičových ovaldače expozice a optické krystaly. Nadále však zůstává přerušena výroba hlavního závod v městě Oita, který produkuje fotoaparáty. Důvodem je nedostatek dílů a materiálů a výrobu narušily i výpadky dodávek elektřiny.
S nedostatkem dílů se potýkají i někteří výrobci tabletů a chytrých mobilních telefonů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist