Do války mezi ministerstvem dopravy a stavební firmou Skanska zasáhl soud. Ten vyhověl stavební firmě a rozhodl, že Ředitelství silnic a dálnic musí u některých komunikací odstranit cedule "Zde stavěla Skanska" a "Musíme to opravit"
Ministerstvo řízené Vítem Bártou tímto způsobem před měsícem upozorňovalo, že Skanska staví nekvalitně. Firma se ale brání a požaduje odškodné. A oznámila, že podává žalobu, v níž bude za poškození své pověsti vymáhat odškodné 50 milionů korun.
Skanska sice také požadovala, aby soud současně ministerstvu zakázal i do budoucna úkolovat ŘSD, kam má dát cedule s upozorněním na nekvalitní práci Skansky, to ale soud odmítl. "Je zcela nepřípustné, aby soud ukládal orgánům moci výkonné povinnost zdržet se udělování instrukcí a pokynů," uvedla v rozhodnutí soudkyně Městského soudu v Praze Zuzana Čížková.
Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková pro server iHNed.cz odmítla na soudní verdikt reagovat. "Počkáme si, až jej dostaneme," řekla s tím, že ale v jednom případě cedule již minulý týden ŘSD samo stáhlo. A to na dálnici D1, kde vytýkalo Skansce, že osadila svodidla, která nesplňovala technické normy. "Už uznali chybu a vyměnili je," vysvětlila Vápeníková.
Poškozená pověst
Podle vedení ŘSD se reklamace na dopravních stavbách budovaných Skanskou pohybují v řádu stovek milionů korun. Ministr dopravy Vít Bárta je odhadl až na miliardu korun. Skanska tato čísla považuje za nesmysl.
"Jsme přesvědčeni, že postup ministerstva a ŘSD, který vyústil v rozmístění cedulí, nepochybně zasáhl do dobré pověsti společnosti. Požadavek na zdržení se neoprávněných zásahů, omluvu a finanční kompenzaci je tak zcela na místě. Ostatně soud rovněž shledal, že jednání ministerstva, resp. ŘSD v daném případě skutečně nebylo v pořádku, když nařídil cedule odstranit," uvedl David Skopal z advokátní kanceláře Pokorný, Wagner & spol., která Skansku zastupuje.
Proč zrovna my? ptá se Skanska ministra Bárty. A chce podávat žalobu - čtěte ZDE
ŘSD v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle generálního ředitele ŘSD Jiří Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a a spory se vedou také o Svitavskou radiálu, která je součástí brněnského okruhu.
Skanska ale tvrdí, že není jisté, že za dané problémy může jen ona. A vadí jí také to, že stejně nepostupuje stát vůči ostatním stavebním firmám.
"Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka," řekl Ťok. Očekává ale spíše kompromisní stanovisko, které rozdělí odpovědnost mezi všechny strany sporu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist