Prodej osobních aut v Číně klesl v květnu na 1,04 milionu vozů z loňských 1,14 milionu vozů a zaznamenal první pokles za více než dva roky. Na čínský automobilový trh mají letos negativní vliv ukončení vládních pobídek podpory prodeje, snaha omezovat registrace nových automobilů a drahý benzin. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM). Čína je největším automobilovým trhem světa.

Slabší byl prodej i ve srovnání s předchozím měsícem, a to již druhý měsíc za sebou. Od počátku letošního roku je prodej vyšší jen o 6,1 procenta.

Celkový prodej automobilů, tedy včetně těžkých nákladních vozů a autobusů, pak v květnu klesl o tři procenta na 1,38 milionu vozů.

Čeká se až desetinový pokles prodeje

Čínský automobilový trh bude zřejmě klesat i v letních měsících. Léto je pro prodejce aut obvykle jedním z nejslabších období. Na podzim by se podle analytiků mohl znovu oživit.

"Červen a červenec nebyly nikdy nejlepší měsíce pro prodej aut. Nulový růst by byl letos tím nejlepším scénářem," uvedl analytik společnosti J. D. Power Jenny Gu. Září a říjen jsou pro čínské prodejce aut obvykle nejlepšími měsíci v roce, napsaly agentury AP a Reuters.

Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. V celém loňském roce prodej aut v Číně stoupl zhruba o třetinu na rekordních 13,8 milionu vozů. Letos se očekává výrazné zpomalení růstu, někteří analytici však již připouštějí i pokles prodeje, a to až o deset procent.

Generální tajemník CAAM Tung Jang očekává pokles prodeje v některých dalších měsících, za celý rok by však prodej měl vzrůst, i když pomaleji než o nyní odhadovaných deset až 15 procent. "Prodej aut neklesne ve všech měsících zbývajících do konce roku, avšak určitě uvidíme další měsíční snížení," řekl novinářům. Detailnější údaje však neposkytl.

Zájem o auta opadává nejen v Číně

Agentura AP ve středu s odvoláním na čínskou vládu uvedla, že plánuje program šrotovného pro užitkové vozy, aby podpořila slábnoucí poptávku na automobilovém trhu. Majitelé by tak mohli za stará zemědělská vozidla, městské autobusy a těžké nákladní automobily získat na nákup nového vozu prémii 11 tisíc až 18 tisíc jüanů (28 tisíc až 46 tisíc korun).

Zájem o auta je slabší i na dalších předních světových trzích. Prodej v USA v květnu výrazně zaostal za očekáváním. V Indii stoupl o sedm procent, což byl nejnižší růst za dva roky. V Japonsku se pak prodej propadl o třetinu na nejnižší úroveň od roku 1968.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist