Studenti Texaské univerzity vypracují studii uvedení nástupce legendární tříkolky velorex na americký trh. Tuzemský výrobce Motoscoot už jedná s americkým investorem, který by v USA vozítka vyráběl. Uvedl to v úterý majitel Motoscootu Pavel Brída.

Nový model velorexu vznikl před více než rokem a loni jej Brída představil na veletrhu vozidel Sema v Las Vegas. Podle něj jsou právě USA vhodným trhem pro nástupce legendární tříkolky.

Tvůrce Velorexu
Mojmír Stránský (*29. červen 1924 Česká Třebová-13. červen 2011) - český konstruktér a vynálezce.

Během 2. světové války sestrojil se svým bratrem Františkem Stránským (*1914 - †1954) motorovou tříkolku Oskar, která se po skončení války začala v České Třebové a později v Solnici vyrábět pod názvem Velorex. V roce 1955 zkonstruoval ruční řízení automobilu, které účinkovalo na mechanickém principu a bylo použitelné pro všechny typy automobilů tehdy u nás provozovaných. Tato přestavba byla patentována a do dnešních dnů je známá (a ještě používaná) pod označením Systém Stránský. Svého času se montovala do vozidel v autodílně v České Třebové - Javorce.

,,Každý vyrobený kus je originál. V podstatě vyjdeme zákazníkovi ve všem vstříc," uvedl. Zakázková výroba ale z původně levného vozítka dělá stroj za 500 a více tisíc korun.

Původní dvoutaktní motor Jawa nahradil čtyřtaktní agregát od Hondy s výkonem přes 150 koní, na přání zákazníka může být vozítko osazené i motorem jiné značky, například dvouválcem Ducati. Výkon ani maximální rychlost výrobce neudává. ,,Maximální rychlost raději nikdo nezkoušel, ale je to hodně," dodal Brída.

Motoscoot nový velorex nabízí pod označením Velor-X-Trike, protože původní značku si zaregistrovala jiná firma. Původní "hadrák" pro invalidy spatřil světlo světa před 61 lety. Jeho tvůrce Mojmír Stránský zemřel v pondělí.

Motoscoot vedle velorexu před pěti lety oživil i populární moped "pařez", který prodává se čtyřtaktním motorem čínské výroby. I New Pionýr by se měl začít prodávat v USA.