Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v květnu zvýšil meziročně o 7,1 procenta na téměř 1,21 milionu. Z pěti největších evropských trhů byl prodej vyšší v Německu, Itálii a Francii, v Británii a Španělsku naopak klesl. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V celé Evropě, tedy včetně Norska, Švýcarska a Islandu, prodej vzrostl o 7,6 procenta na 1,25 milionu vozů. V Německu se prodej zvýšil o 22 procent, ve Francii o 6,1 procenta a Itálii o 3,6 procenta. Naopak v Británii klesl o 1,7 procenta a Španělsku o 23,3 procenta.
Ze zemí EU největší růst prodeje zaznamenaly Lotyšsko, Estonsko a Litva, naopak největší propad poptávky po autech byl v Řecku a Portugalsku. V České republice se prodej snížil o 2,5 procenta, na Slovensku stoupl o 32,1 procenta.
,,Slovenský trh po jejich šrotovném dramaticky propadl a také krize se tam projevila ve větší míře. Možná, že i obavy z důsledků zavádění eura vedly k tomu, že loňský prodej byl hodně špatný. Ty slovenské výsledky vypadají dobře jen ve srovnání s 2010, absolutní čísla jsou pořád špatná," zhodnotil pro server IHNED.cz šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.
Na otázky serveru IHNED.cz odpověděl šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký.
1) Meziročně se počet registrací v EU zvýšil o více než 7 procent, za období od ledna do května ale oslabil o 0,8 procenta. Jaká je tedy v současnosti situace na evropském trhu s auty?
Meziroční srovnávání je stále ještě ovlivněno tím, jak vloni v jednotlivých zemích dobíhaly různé podpůrné akce ("šrotovné"). Reálné srovnání s loňským rokem nabízí Německo, kde šrotovné skončilo už v roce 2009, a země jako Belgie, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie, kde nic takového nebylo. A v těchto zemích prodej nových aut všeobecně hodně výrazně roste.
2) Kde se dají najít důvody tak vysokého rozdílu mezi počtem registrací na Slovensku (+ 32 % y/y) a v Česku (- 2,5 % y/y) ?
Slovenský trh po jejich šrotovném dramaticky propadl a také krize se tam projevila ve větší míře. Možná, že i obavy z důsledků zavádění eura vedly k tomu, že loňský prodej byl hodně špatný. Ty slovenské výsledky vypadají dobře jen ve srovnání s 2010, absolutní čísla jsou pořád špatná.
3) Které značky ze současného evropského růstu těží?
Jednoznačně celý koncern Volkswagen - díky Německu ale i proto, že je silný na všech rostoucích trzích, Hyundai/Kia (tento koncern roste dlouhodobě) a luxusní značky. Hodně si polepšil i Opel. Relativní úspěch některých japonských značek zase vychází z velkého poklesu, který je postihl vloni.
4) Překvapily Vás osobně výkony některých zemích nebo značek, ať už pozitivně nebo negativně?
Trend v zemích bez šrotovného (viz výše) je určitě mnohem lepší, než se dalo očekávat.
Negativním překvapením jsou výsledky Renaultu a nečekaný je pokles prodeje Jaguaru, možná daný čekáním na modernizované modely.
Za pět měsíců letošního roku však prodej v EU klesl o 0,8 procenta na 5,89 milionu vozů. Velká část evropských trhů sice rostla, avšak přední trhy, jako Británie, Itálie a Španělsko, zaznamenaly propad poptávky. Nejvíce vozů, 1,33 milionu, bylo registrováno v Německu, o 13,1 procenta více než ve stejném období loni.
Prodej Volkswagenu v EU v květnu vzrostl o 15,1 procenta na téměř 289.000 vozů, z toho prodej české Škoda Auto se zvýšil o 17,2 procenta. Nejvyšší růst prodeje zaznamenaly automobilky Mitsubishi, Volvo, Nissan, BMW a díky divizi Opel rovněž americká General Motors. Naopak prodej Renaultu, Toyoty, Mazdy a Chrysleru klesl.
Zdroj: ACEA.be
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist