Automobilka Tatra v pondělí oficiálně představila svůj nový model nákladního vozu. Tatra Phoenix má kopřivnické firmě pomoci v tuhém boji o vybíravého zákazníka. Na novince spolupracuje Tatra se společností DAF. Při vstupu na zahraniční trhy proto plánuje využít i dealerskou síť této nizozemské automobilky.

Šéf Tatry Ronald Adams tento krok považuje za správný. "Tatra bude vždy Tatra, DAF dodá jen kabinu a motor. Komponentem, který je 'extra klíčovým' pro vůz Tatra, je podvozek, díky němuž jsme slavní po celém světě," prohlásil Adams v online rozhovoru s čtenáři IHNED.cz.

V další ze svých odpovědí uvedl, že firma neplánuje vstup a zatím ani obnovu výroby osobních vozů. "V současné době však nemáme žádné zdroje, které bychom byli ochotni na osobní automobily věnovat, protože my jsme společnost, která vyrábí nákladní vozy," říká Adams v jedné ze svých odpovědí.

Tatra i nadále hodlá využívat u svých vozů vzduchem chlazené motory, přičemž nyní pracuje na nové verzi EURO 6, která by odpovídala novějším požadavkům na výši emisí.

"Nemůžeme vědět, zda vzduchem chlazené motory budou vždy podle budoucích požadavků EURO nebo EPA akceptovatelné. Nicméně očekáváme, že trhy budou požadovat vodou chlazené motory, neboť mechanici na celém světě, kteří se specializují na motory, se vyznají ve vodou chlazených motorech, ne však v motorech chlazených vzduchem," dodal mj. v on.line chatu.

 

Jak konkrétně plánuje Tatra posílit svůj export a bojovat o zákazníka na světovém trhu? Na které země se teď plánuje zaměřit?

 

Přečtěte si všechny odpovědí generálního ředitele Tatry Kopřivnice Ronald Adamse  na dotazy čtenářů



Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
V.Bartak
Dobry den, planuje Tatra obnovit vyrobu automobilovych vozidel? Dekuji, s pozdravem, V. Bartak
V roce 2008, předtím než došlo k celosvětové finanční krizi, jsme plánovali, že nabídneme speciální progam limitované edice replik osobních automobilů, které by byly postaveny na standardním automobilovém podvozku splňujícím všechny světové normy. Nicméně, dokud nebudeme po krizi zpět na vrcholu, nebudeme se touto činností, která byla připravena jako marketingový nástroj a měla nám pomoci znovu etablovat značku Tatra po celém světě, zabývat.
Ronald Adams
Jakub.Z
Dobrý den. 1. Bude se Tatra v budoucnu zabývat alternativními palivy jako tomu je např. u autobusů v podobě CNG (SOR,TEDOM,IRISBUS). 2. Proč Tatra nespolupracuje více s VŠ v oblasti vývoje ? Děkuji za odpověď.
a) Vzhledem k tomu, že jsme nyní uvedli na trh nové vozidlo s motorem DAF (Paccar), nelze zatím na tuto otázku odpovědět. b) V současné době Tatra spolupracuje s TU-VŠB Ostrava a VUT Brno a v budoucnu plánuje rozšířit spolupráci s dalšími vysokými školami.
Ronald Adams
Martin
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaké plány má automobilka s typy Terrno1, Jamal, T-810 a T-815/7 - zda bude výroba zrušena, omezena... Dále mě zajímá jak to bude s tatrováckým vzduchem chlazeným motorem. Děkuji za odpovědi
Od některých civilních modelů se bude pravděpodobně postupně ustupovat, a to v nespecifikovaném časovém horizontu. Bude záležet na podmínkách trhu. Všechny automobilky přestávají vyrábět starší modely, když vyvíjejí nové. TATRA PHOENIX je však výhradně vozem civilním. Vojenské modely jako např. 815-7 a T810 se budou vyrábět i nadále.
Ronald Adams
Tom
Plánuje Tatra nové vozy v segmentu dodávek jako je Ford Tranzit, popřípadě velikost Avia. Kdy obnovíte výrobu osobních automobilů? Za rok si plánuji koupit vůz a Tatra by mne oslovila! Zdravím a držíme palce!
1. Ne. 2. Doufejme, že toho v budoucnu ve velmi omezené míře budeme schopni. Ale nebude to během jednoho roku.
Ronald Adams
atom
Dobrý den, měl bych dotaz, jak to vypadá s budoucností vzduchem chlazených motorů pro Euro5. Plánujete i vozidla s nimi,nebo je nadobro opouštíte ve prospěch vodou chlazených? Děkuji mnohokrát za odpověď
My skutečně máme vzduchem chlazené vznětové motory EURO 5. Pracujeme na vzduchem chlazeném vznětovém motoru EURO 6. Novější požadavky na emise vytvářejí větší tlak na úkor vzduchem chlazených motorů. Nejsme tedy schopni předvídat, zda vzduchem chlazené motory budou vždy pro budoucí ekologické požadavky EURO či EPA akceptovatelné. Vždy budeme mít náhradní motory i náhradní díly určené pro naše vzduchem chlazené motory. Nicméně očekáváme, že trhy budou požadovat vodou chlazené motory, jelikož všichni mechanici na celém světě, kteří se na motory specializují, se vyznají ve vodou chlazených vznětových motorech, ale ne v motorech chlazených vzduchem.
Ronald Adams
Erik P.
Dobrý den . Velice se mne líbi nový vůz Tatra Phoenix, ale nemohu "překousnout", že v něm bude motor z DAFu ?? !!I když je mně jasné, že v době globalizace je to zřejmě dobrá volba, tak by mně zajímal ten hlavní důvod proč DAF ???? Děkuji za odpověď Pavlíček
Jedná se o kabinu značky DAF a motor značky PACCAR. Motory PACCAR se používají v nákladních vozech Kenworth a Peterbilt. Pokud jde o DAF, je to z technického hlediska velmi dobrá volba i proto, že není konkurentem Tatry. Nechtěli jsme tento nákup realizovat od konkurence. Rovněž dealeři společnosti DAF potřebují plně pohonné terénní nákladní vozidlo, protože DAF tento typ vozu nevyrábí.
Ronald Adams
nordiq
Všude hlásáte, jak je to "naše" Tatra. Co krom podvozku na tom je z Tatry? Co jsem četl, tak nic... Proč nejste schopni vybudovat vlastní servisní síť?
Kabina a motor ve voze TATRA PHOENIX jsou nakoupeny od společnosti DAF. Tatrovky mají tisíce dílů a součástek, komponentem, který je "extra klíčovým" pro vůz Tatra, je podvozek, díky němuž jsme slavní po celém světě.
Ronald Adams
Josef
Dobrý den, rád bych se zeptal: 1. Kolik letos plánujete vyrobit nových Tater PHOENIX? 2. Budou v ČR prodávána v síti Daf, nebo Tatra? Za odpověď děkuji.
a) Minimálně 1200 v příštím roce. b) V obou sítích.
Ronald Adams
stanik
Dobry den.Firma TATRA je moravskym zlatem,podobně jako Prostějovska starorežna nebo Olomocke tvaružky.Asi v dnešni době bez spoluprace nejde uspět,dotaz zni- Jak mate oštřeny rozvoj firmy do budoucna,bude Tatra v budoucnu i nadale moravska nebo holandska,poučili jste se z českeho obdobneho řešeni v boleslavske škodovce,budete chytřejši.PŘEJI VAM USPĚCH
Tatra vždycky bude moravskou společností. Musíme konkurovat globálně a toho lze docílit prostřednictvím strategických partnerství, jako je např. to, které jsme si vybudovali se společností Navistar ve vojenském segmentu, a se společností DAF v segmentu civilních vozidel.
Ronald Adams
D.Dobrovolný
Pane Adams. Není jednoduché udržet velkou automobilku a být solventní. Příkladem je odprodej strojíren Tawesco a přenechání podílu 20% firmě DAF. Myslíte že tímto krokem se podaří vzbudit bájného ptáka Phoenixe?? Já mám obavy, že bez toho aby jste zainteresoval své technické zaměstnance se nikam nepohnete. Dám vám příklad, ve kterém západním státě máte schopné servisy pro vozy TATRA s próškolenou obsluhou a přesnými technologickými postupy přeloženými do příslušného jazyka. Dosud TATRA stroskotala na nedostupnosti pořádného sevisu a marketingu. Jestli doufáte že se bude DAF starat o vozy TATRA jste na omylu. Daf se bude stále starat o vozy DAF. Vy máte jedniou šanci , využít spojení a dosadit do servisů DAF na základě smluv o spolupráci své školené pracovníky s technologiemy umožnit kvalitní servis. Bez tohoto základního kroku využije DAF neschopnosti vedení firmy TATRA rychle obsadit teritoria se svými vozy a za dva roky bude kompletně TATRA as v rukách firmy DAF. A vy pane Adams dostanete jedno místo v dozorčí radě a nějaké akcie a tím skončí TATRA as. Jediná možnost je být aktivní a rychle využít současné smlouvy s firmou DAF k prospěchu TATRA as. Nezapomeňte že TATRA as je to samé pro český automobilový svět jako pro USA General Motors, nebo FORD. Pokud se vám podaří přivést TATRA as ke konci , potom počítejte s tím , že vás rádi mít nebudou. TATRA as není jen zapsaná společnost v rejstříku, je to 150 let tvrdé práce , vývoje a určování směru automobilismu. Mám na vás jednu otázku, kdy konečně obsadíte vedoucí místa lidmy , kteří jsou ochotni pracovat pro firmu 24 hodin denně aby TATRA as opět začala dýchat?? Kdy už konečně z TATRA as zmizí lidé kteří si z toho dělají svůj byznys. Jedině tak dosáhnete úspěchu. Přeji vám rázné a rychlé kroky.
Díky za Vaše přání k uskutečnění zásadních kroků. Zlepšujeme vedení společnosti i naše schopnosti každý rok. Jsme si velice dobře vědomi skutečnosti, že jsme správci 160 let české historie, uděláme maximum pro to, abychom tuto historii zachovali a pokračovali v ní.
Ronald Adams
Petr
Kolik plánujete letos vyrobit a kolik prodat vozů Tatra Phoenix? Máte již nějaké zájemce? Jak jste připraveni na nárůst výroby v případě velkého zájmu? Děkuji
Zájemce o nové vozy TATRA PHOENIX již máme, během příštích měsíců přijmeme několik stovek zaměstnanců.
Ronald Adams
Roman
Dobrý den Jsem velice překvapen tou novou Tatrovkou, je to podle mě vynikající nápad dát tam konečně novou moderní kabinu. Slibujete si že se Tatry začnou prodávat i na západě ? Děkuji Roman
Budeme prodávat v Jižní Americe, Austrálii, na Středním východě a samozřejmě v západní Evropě, kde má společnost DAF stovky dealerů, kteří nemají na prodej plně pohonné terénní nákladní vozidlo.
Ronald Adams
Honza
Dobrý den, vaší firmě fandím a zajímalo by mě, jaké úmysly má DAF s Tatrou do budoucna, a zda se nebojíte toho ,že by DAF Tatru kompletně koupil a veškeré vaše technologie by využil do svých vozů a z Tatry by se stala jen montovna , což by ovšem byla velká škoda...
TATRA vždycky bude TATRA. Díky svým speciálním vozům jsme známí po celém světě. DAF prodává Tatře komponenty a dealeři společnosti DAF nyní pro své zákazníky do své současné nabídky získají plně pohonné terénní nákladní vozidlo, které je nejlepší na světě.
Ronald Adams
Jiří R.
Pane Adamsi, blahopřeji k dobrému tahu co se týká spolupráce s DAFem. Důvody naprosto chápu (ač jsa sentimentální majitel vzduchem chlazené Tatry) a přeji novému vozu úspěch. Můj dotaz míří k osobním vozům Tatra, jejichž znovuobnovení výroby v určité formě se diskutovalo před třemi lety. Je mi jasné, že nový osobní automobil Tatra patrně v současných podmínkách nevyvine. Nebyla by dobrá cesta pro Tatru opět spolupráce s nějakou zavedenou automobilkou, a to formou individualizace vozů pro zákazníky podobně, jako to dělá např. Alpina s vozy BMW? Myslím, že takový vůz by byl, byť za vyšší cenu, zajímavý nejen pro mě.
Mnoho jsme o tom diskutovali a možná by to mohl být způsob, jak s takovou replikou osobního automobilu přijít. V současné době však nemáme žádné zdroje, které bychom byli ochotni na osobní automobily věnovat, protože my jsme společnost,která vyrábí nákladní vozy.
Ronald Adams
Ondra
Dobrý den, jsem 74´ročník,takže vím jak vypadali Tatry.Nezlobte se,ale kdyby se ten náklaďák jmenoval DAF,tak mi to nevadí tolik,jako když někdo totálně změní tvář,která je pro DAF atypická a tvrdí,že je to Tatra.Mohli jste aspoň zachovat klasické rysi naší Tatry.Tatra prostě jen ve znaku.
To, co dělá z vozu Tatra unikátní a cenné vozidlo, není jeho kabina, ale jeho speciální podvozek a systém odpružení, tedy páteřová nosná roura a výkyvné polonápravy. Žádný jiný vůz tyto vlastnosti nemá a to je pro Tatru unikátní, ne zastaralá kabina či barvy vozu.
Ronald Adams
Bronislav
Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda po oznámeném partnerství s DAF bude Tatra i nadále pokračovat ve vývoji a výrobě vlastních motorů?
Vzduchem chlazené vznětové motory EURO 5 skutečně máme. Pracujeme na vzduchem chlazeném vznětovém motoru EURO 6. Novější požadavky na emise hovoří v neprospěch vzduchem chlazených motorů. Nemůžeme tedy vědět, zda vzduchem chlazené motory budou vždy podle budoucích požadavků EURO nebo EPA akceptovatelné. Vždy budeme mít náhradní motory i náhradní díly určené pro naše vzduchem chlazené motory. Nicméně očekáváme, že trhy budou požadovat vodou chlazené motory, neboť mechanici na celém světě, kteří se specializují na motory, se vyznají ve vodou chlazených motorech, ne však v motorech chlazených vzduchem.
Ronald Adams
HF
Dobry den, vazeny pane Adamsi. Planuje Tatra nekdy v budoucnosti vstup na burzu cennych papiru? Zatim se s akciemi obchoduje pouze na vedlejsim trhu RMS. Dekuji za Vasi odpoved. Zaroven si dovolim pripojit prani vseho dobreho, a to jak Tatre, tak i Vam osobne. Myslim, ze jste skvely manazer, ktery dokazal udrzet Tatru pri zivote v tezkych dobach krize a nasel pro ni dalsi perspektivu ve spolupraci s firmou DAF. F. Hodik
Děkuji Vám za Vaše laskavá slova. V současné době nezamýšlíme vstoupit na burzu cenných papírů, neboť se soustřeďujeme na přebudování a obnovu Tatry.
Ronald Adams
Ondrej
Dobrý deň prajem zo Slovenska, chcem sa opýtať, či veríte v úspech novej Tatry aj na trhoch Ruskej federácie, kde si podmienky hlavne v sibírskej časti vyžadujú mimoriadne schopnosti vzduchom chladeného motoru Tatra? Tieto motory sú jedinečné a v Rusku si ich vďaka absencií vodných systémov v obrovských mrazoch veľmi obľúbili. Druhá otázka, nebojíte sa straty zákazníkov v segmente hasičskej techniky, pokiaľ sa z ponuky vytratí model T815? Tatra bola nakupovaná hlavne vďaka malej výške. Aj keď existuje model T815-7, ten asi kvôli svojej sofistikovanej kabíne bude drahší, ako klasická T 815. Ďakujem za odpovede, prajem Tatre mnoho úspechov.
Pokud jde o ruský trh, stále používáme motory potřebné na Dálném východě. A výroba vozu T815-7 není přerušena, je to výborný vůz!!
Ronald Adams
Phoenix i do Austálie ?
Australský trh je velmi specifický i pro Tatru ,ktrerá tam nabízí zajmavé podvozky 8x8 a 10x10 a místní dealer ještě zajmavější nástavby pro důlní průmysl... Zajímalo by mě jestli se připravují už i nějaké verze Phoenix pro Australii ? Děkuji!
Speciální australské zákony týkající se mostní a silniční dopravy nedovolují váhovou kategorii vozu TATRA PHOENIX. Proto budeme v současné době v Austrálii pokračovat se stávajícími vozy Tatra.
Ronald Adams
Karel
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat zda v rámci spolupráce s DAFem použijete kabiny a motory Daf i pro Tatru 810? A jsou i teď v plánu nějaké montážní závody v zahraničí?
Vůz T-810 nepoužívá motor DAF, je vybaven motorem a kabinou Renault. Budeme zřizovat montážní provozy po celém světě, abychom získali trhy a vyhnuli se některým dovozním daním, které na některých trzích negativně ovlivňují stanovování cen u vozů Tatra.
Ronald Adams

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist