Podle lidí z petrolejářské branže nejde v případě cenové války nafty a naturalu o krátkodobý stav, dražší nafta může dokonce ovlivnit prodeje osobních diesel vozů a ohrozit některé menší kamionové dopravce.

Na burze v Rotterdamu, podle které se tvoří velkoobchodní ceny paliv v celé Evropě, zdražuje nafta už dva týdny. Tuna nafty se teď obchoduje za zhruba 1010 dolarů, to je o 75 dolarů víc než před čtvrtnácti dny a zároveň je to o 50 dolarů víc než kolik stojí na burze benzin.

Čeští obchodníci a rafinére kalkulují své ceny podle burzy a byla jen otázka času, kdy se převráceným nákupním cenám přizpůsobí samotní pumpaři.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Minulý týden už nakupovali naftu zhruba za 27,80 korun (bez DPH) a benzin o 1,40 korun laciněji. Na to reagovaly pumpy už před víkendem. „Drželi jsme vyrovnané ceny benzinu a nafty co nejdéle, ale rozdíl nákupních cen je už příliš velký, od teď už máme naftu o celou korunu dražší,“ říká třeba Petr Ondra, spolumajitel sítě víc jak dvaceti pump Tank Ono.

Podle manažera Benziny a experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly stojí za rozdílným vývojem cen benzinu a nafty letos rostoucí kamionová – a tedy dieselová – doprava, vyšší poptávka po osobních vozech s naftovým motorem a naproti tomu propad spotřeby benzinu.

Jaká je skutečná cena banzinu?

„Jdeme do zimního období a stoupá poptávka po topných olejích (na podobné bázi jako nafta – pozn. red.), z evropského pohledu  stále mají prioritu a rostou přepravní výkony v silniční nákladní dopravě,“ vysvětluje Loula důvody rostoucí poptávky po naftě.

Podle analytiků, kteří sledují cenový vývoj ropy a ropných paliv, nejde v poslední době o zásadní skok, ale spíš postupný vývoj, který po mnoha měsících převrátil ceny pohonných hmot v neprospěch vozů s diesel pohonem. „Zvyšující se ceny jsou samozřejmě problémem pro všechny motoristy a mohou tlačit vzhůru i inflaci,“ uvedl analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Letošní ceny jsou absolutně rekordní za všechny předchozí roky - jak u nafty tak i benzinu. Dosud byl rekordní rok 2007, kdy litr nafty stál v ročním průměru kolem 32 korun a benzinu 30,50 korun. Tak „málo“ ovšem nafta a benzin nestály letos ani jediný den – nejnižší hodnoty dosáhla letos v únoru nafta na ceně 32,50 korun a benzin na 33 korunách. Od té doby postupně už jen zdražují.

Pokles zájmu o auta s dieslovým motorem

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek už před časem upozornil, že zdražení nafty nad úroveň benzinu může způsobit i pokles zájmu o vozy se vznětovými motory. „Prodeje na takovéto změny v cenách paliva reagují,“ říká Šípek. Prodej osobních dieselů se skutečně v minulých časech lacinější nafty rychle rozšiřoval.

Nafta jako palivo má zatím podíl necelých 30 procent ze 4,5 miliónu v Česku všech registrovaných osobních vozů. Ale například loňský zájem o koupi nafťáku byl výrazně větší – diesel pohon mělo 40 procent prodaných nových osobních aut v Česku.

Situaci může zásadním způsobem ovlivnit ve Sněmovně právě projednávaný plán skupiny poslanců na snížení spotřební daně z nafty zhruba o 2,50 korun na litru. To má podpořit odbyt zejména ze strany kamionů, které dosud kvůli vysokým tuzemským cenám tankují v zahraničí. „Existence některých dopravců je růstem cen nafty ohrožena, zejména v kombinaci s nynější očekávanou recesí v Evropě.

Snížit spotřební daň je ale podle mne zbytečně riskantní návrh. Nikde není skutečně věrohodně dáno, že by stát takovým opatřením vybral na spotřební dani víc,“ říká analytik společnosti Cyrrus a člen poradního orgánu vlády NERV Jan Procházka.

Zdroj: CCS

Jaká je skutečná cena banzinu?

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist