Podle lidí z petrolejářské branže nejde v případě cenové války nafty a naturalu o krátkodobý stav, dražší nafta může dokonce ovlivnit prodeje osobních diesel vozů a ohrozit některé menší kamionové dopravce.

Na burze v Rotterdamu, podle které se tvoří velkoobchodní ceny paliv v celé Evropě, zdražuje nafta už dva týdny. Tuna nafty se teď obchoduje za zhruba 1010 dolarů, to je o 75 dolarů víc než před čtvrtnácti dny a zároveň je to o 50 dolarů víc než kolik stojí na burze benzin.

Čeští obchodníci a rafinére kalkulují své ceny podle burzy a byla jen otázka času, kdy se převráceným nákupním cenám přizpůsobí samotní pumpaři.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Minulý týden už nakupovali naftu zhruba za 27,80 korun (bez DPH) a benzin o 1,40 korun laciněji. Na to reagovaly pumpy už před víkendem. „Drželi jsme vyrovnané ceny benzinu a nafty co nejdéle, ale rozdíl nákupních cen je už příliš velký, od teď už máme naftu o celou korunu dražší,“ říká třeba Petr Ondra, spolumajitel sítě víc jak dvaceti pump Tank Ono.

Podle manažera Benziny a experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly stojí za rozdílným vývojem cen benzinu a nafty letos rostoucí kamionová – a tedy dieselová – doprava, vyšší poptávka po osobních vozech s naftovým motorem a naproti tomu propad spotřeby benzinu.

Jaká je skutečná cena banzinu?

„Jdeme do zimního období a stoupá poptávka po topných olejích (na podobné bázi jako nafta – pozn. red.), z evropského pohledu  stále mají prioritu a rostou přepravní výkony v silniční nákladní dopravě,“ vysvětluje Loula důvody rostoucí poptávky po naftě.

Podle analytiků, kteří sledují cenový vývoj ropy a ropných paliv, nejde v poslední době o zásadní skok, ale spíš postupný vývoj, který po mnoha měsících převrátil ceny pohonných hmot v neprospěch vozů s diesel pohonem. „Zvyšující se ceny jsou samozřejmě problémem pro všechny motoristy a mohou tlačit vzhůru i inflaci,“ uvedl analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Letošní ceny jsou absolutně rekordní za všechny předchozí roky - jak u nafty tak i benzinu. Dosud byl rekordní rok 2007, kdy litr nafty stál v ročním průměru kolem 32 korun a benzinu 30,50 korun. Tak „málo“ ovšem nafta a benzin nestály letos ani jediný den – nejnižší hodnoty dosáhla letos v únoru nafta na ceně 32,50 korun a benzin na 33 korunách. Od té doby postupně už jen zdražují.

Pokles zájmu o auta s dieslovým motorem

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek už před časem upozornil, že zdražení nafty nad úroveň benzinu může způsobit i pokles zájmu o vozy se vznětovými motory. „Prodeje na takovéto změny v cenách paliva reagují,“ říká Šípek. Prodej osobních dieselů se skutečně v minulých časech lacinější nafty rychle rozšiřoval.

Nafta jako palivo má zatím podíl necelých 30 procent ze 4,5 miliónu v Česku všech registrovaných osobních vozů. Ale například loňský zájem o koupi nafťáku byl výrazně větší – diesel pohon mělo 40 procent prodaných nových osobních aut v Česku.

Situaci může zásadním způsobem ovlivnit ve Sněmovně právě projednávaný plán skupiny poslanců na snížení spotřební daně z nafty zhruba o 2,50 korun na litru. To má podpořit odbyt zejména ze strany kamionů, které dosud kvůli vysokým tuzemským cenám tankují v zahraničí. „Existence některých dopravců je růstem cen nafty ohrožena, zejména v kombinaci s nynější očekávanou recesí v Evropě.

Snížit spotřební daň je ale podle mne zbytečně riskantní návrh. Nikde není skutečně věrohodně dáno, že by stát takovým opatřením vybral na spotřební dani víc,“ říká analytik společnosti Cyrrus a člen poradního orgánu vlády NERV Jan Procházka.

Zdroj: CCS

Jaká je skutečná cena banzinu?