Americký výrobce letadel Boeing může slavit. Aerolinie Southwest Airlines si u něj objednaly celkem 208 letadel, což pro Boeing znamená největší zakázku z hlediska počtu letadel v rámci jedné zakázky i z hlediska dolarové hodnoty.
Celková hodnota podle katalogových cen vyšplhá téměř na 19 miliard dolarů.
V objednávce figuruje 150 úsporných modelů 737 MAX a dalších 58 modelů 737 jiných verzí. Kromě toho aerolinie také získaly opci na koupi dalších 150 strojů.
Větší je zatím jen předběžná objednávka soukromých indonéských aerolinek Lion Air, které od Boeingu hodlají koupit celkem 230 letadel za 21,7 miliardy dolarů.
Pionýři Southwest
Letadla typu MAX mají být dodána v roce 2017, přičemž Southwest jsou prvním dopravcem, který si je objednal. Boeing vyrábí tři varianty MAX, jejichž cena se pohybuje od 77,7 millionu dolarů za nejmenší variantu až po 101,7 millionu dolarů za největší.
Chceme sankce na Airbus, prosazují Američané. Ve hře jsou miliardy ročně - čtěte ZDE
Boeing získal rekordní zakázku. Aerolinky Lion Air objednávají 230 letadel - čtěte ZDE
Právě nový Boeing 737 MAX má být americkou odpovědí na nové modely Airbusu, které se zaměřují na nižší spotřebu paliva a provozní náklady. Očekává se, že nový Boeing bude mít oproti svým předchůdcům o 12 % nižší spotřebu.
"Díky nákupu Boeingů 737 MAX se nám podaří létat úsporněji, a tak šetřit životní prostředí," říká výkonný ředitel a prezident Southwest Airlines Gary Kelly.
"Dnešní rozhodnutí nám umožní udržet naši pozici nízkonákladového dopravce i v dalších letech," dodává Kelly.
Podle viceprezidenta aerolinek Mika Van de Vena budou díky nákupu letounů provozní náklady Southwest o 7 procent nižší, než má konkurence.
Southwest Airlines rozhodnutím potvrzují svou věrnost Boeingu, se kterým dlouhodobě spolupracují. Je to již čtvrtý případ, kdy jsou prvními zákazníky, kteří si objednali novou verzi Boeingu 737. Navíc v jejich flotile jsou pouze letadla od tohoto amerického výrobce.
Ceny paliva se drží rekordně vysoko
Lepší výkon motorů představuje pro aerolinky významný faktor, neboť palivové náklady jsou u Southwest nejvyšší nákladovou položkou, když přeskočily i mzdové náklady. Důvodem je růst cen paliva, které během posledních 5 let stoupl o 59 procent.
"Jsou jedni z prvních, kdo věří, že ceny paliva zůstanou dlouhodobě vysoko, což se odráží v jejich strategii," uvedl analytik James M. Higgins ze Ticonderoga Securities LLC."
Ve flotile Boeingu převažují letadla typu 737, kterých aerolinky vlastní 699. Dalšími typy letounů, s kterými létá je 88 strojů typu 717, které získala při koupi firmy AirTran Holdings. Do budoucna však aerolinky neplánují mít ve své flotile tyto menší stroje, jejichž životnost skončí v roce 2024. Nová letadla 737 MAX budou navíc podle Higginse dodána dříve, než "odzvoní hrana 717kám".
Celkové objednávky Southwest se nyní více než zdvojnásobily, když do roku 2022 by jich měl Boeing dodat celkem 350 letadel. Většina z tohoto počtu by měla nahradit dosluhující letadla, uvedly aerolinky. Kromě toho mají aerolinky opci na dalších 242 strojů, které by měly být dodány mezi lety 2014 až 2027.
Souboj Airbus vs. Boeing
Souboj Airbus vs. Boeing
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist