Doprava zboží po Česku je od prvního ledna dražší. Další růst cen se navíc očekává i v následujících měsících. Dle odhadů totiž rychle poroste cena nafty.

"Podle mne se cena nafty letos vyšplhá ke 40 korunám," předpokládá obchodní ředitel společnosti Petrol Miroslav Růžek. Růst z nynějších 35,50 korun za litr na 40 korun by znamenal zdražení kamionové dopravy o dalších zhruba šest procent.

Podle aktuálních údajů společnosti CCS cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 v uplynulém týdnu klesla o tři haléře na 34,69 koruny za litr. Nafta zdražila v průměru o jeden haléř na 35,49 Kč/l.

Dražší silnice i železnice

Nafta ale není to jediné, co se na zdražování podepíše. Nákladní železniční dopravu už zasáhlo zvýšení poplatků za používání kolejí, silniční dopravce zase novoroční zvýšení mýtného o pětinu. Zákazníci si tak ve většině případů připlácí. Dopravci totiž používají smlouvy, podle kterých se změna zdražení paliva a mýtného promítá do konečné ceny.

Růst cen v dopravě

+20 % RŮST CEN MÝTNÉHO

od prvního ledna zdražilo mýtné pro nákladní vozy. Navíc se očekává další rozšíření zpoplatněných silnic. Stejné skokové zdražení proběhlo i v lednu loňského roku. Stát chce tuzemským dopravcům zdražení částečně kompenzovat, špeditéry to ale neuspokojuje.

40 Kč ZA LITR NAFTY

nafta by podle odhadů mohla zdražit o dalších pět korun a její cena by mohla dosáhnout hranice čtyřiceti korun za litr. Pro dopravce jde přitom o největší položku v nákladech (více než třetina ceny kamionové dopravy).

+80 %DRAŽŠÍ KOLEJE

poměrně nenápadná úprava poplatků za použití kolejí prodraží průjezd nákladního vlaku často i o desítky procent. Správa železniční cesty zrušila některé slevy a v průměru si dopravci připlatí skoro pětinu. S určitými vlaky na některých tratích zaplatí až dvojnásobek loňských cen.

"Ceny se zvýšily automaticky," říká šéf zásilkové služby DPD Daniel Mareš. V případě kamionů se růst cen mýtného projeví v konečné ceně podle toho, jak jsou využívány placené úseky. Podle odhadů dopravců tak ceny vzrostou o dvě až pět procent.

"Vše pochopitelně v konečném důsledku pocítí spotřebitelé v koncových cenách zboží," říká mluvčí dopravní firmy AWT Petr Jonák. Část firem se ale na stagnujícím trhu neodváží zdražit a bude se snažit úspory hledat jinde. Většina šéfů firem v průzkumech čeká, že hospodářství bude letos v lepším případě stagnovat, a mluví o nutnosti dalšího propouštění.

Dopravci zatím předpokládají, že zvýšené náklady zvládnou. Zejména díky tomu, že je přeúčtují zákazníkům. "Většina z nás se dokáže s vyššími náklady na mýtné a pohonné hmoty vyrovnat. Kdo si udrží zakázky, dokáže situaci zvládnout," říká šéf pražské přepravní firmy OK Trans Vladimír Starosta, který je zároveň prezidentem sdružení Česmad Bohemia, sdružujícího přes dva tisíce dopravních firem.

Autobusoví dopravci zatím zvýšili ceny kvůli novoročnímu růstu DPH, mýtné jim od září naopak kleslo. "Pokud by nafta výrazně zdražila, museli bychom to do cen jízdného promítnout," předpokládá například ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl.

Nevyzpytatelná nafta

Nafta už jen za uplynulý rok zdražila v Česku o pět korun. Zlevnění by teď bylo možné jen v případě nástupu výrazné ekonomické recese a propadu poptávky ve světě. Což ale podle prognóz petrolejářů není moc pravděpodobné.

"Státy, jako je Čína, Indie i Rusko, jsou velcí žrouti pohonných hmot. Navíc těžba ropy se stále víc prodražuje. Je reálné, že ropa z nynějších víc jak stovky dolarů za barel zdraží na nějakých 130 dolarů. Zkrátka skončila éra levné ropy," prorokuje Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Růst cen paliv ovlivní podle něj i oslabující kurz koruny k dolaru.

Z vyšších cen nafty nebudou profitovat ani pumpaři a obchodníci s palivy. V Česku je natolik malý trh a velká konkurence nedovoluje prodejcům při zvyšování nákupních cen zvyšovat si i marže. Klesá jim prodej, protože řidiči osobních vozů omezují jízdy a kamiony na naftu stále víc tankují v zahraničí, kde nafta stojí díky nižší spotřební dani méně.

Už loni klesla spotřeba benzinu o 10 procent a nafty zhruba o dvě procenta. V Česku vysoké ceny navíc nahrávají daňovým podvodům a nekalé konkurenci pump, které od pochybných dodavatelů nakupují daňově ošizené palivo a prodávají ho pak výrazně laciněji než poctiví pumpaři.

Zdroj: CCS