Kolik si vydělají členové vedení největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB), určí napříště i cestující. Třetina jejich odměny se totiž bude odvíjet od míry spokojenosti zákazníků a zaměstnanců společnosti.
"Každý člen představenstva od teď pocítí spokojenost zákazníků a spolupracovníků na vlastní peněžence," oznámil šéf DB Rüdiger Grube změnu v určování výše odměn vedení koncernu.
Státní přepravce není v Německu první, kdo výši platu vedení spojil s názorem klientů. U žádné z těchto firem však podle německého tisku neovlivní tak velkou část mzdy.
Výši odměn managementu budou nově tvořit tři složky: třetinu bude představovat pevný plat, třetinu ovlivní svým hodnocením cestující a zaměstnanci a třetina se bude odvíjet od plnění finančních cílů společnosti nebo od úspěchů na určitém obchodním poli.
Výše mzdy průzkumem
Míru spokojenosti zákazníků promítají do ohodnocování vedení už nyní například německé aerolinky Lufthansa nebo výrobce podnikového softwaru SAP. U žádné z těchto společností však nemá vliv na tak velkou část platu, jako tomu má být u DB.
Podle deníku Die Welt jsou platy vedení DB ve srovnání s jinými německými firmami podobného významu relativně nízké. Grube si v roce 2010 vydělal necelé tři miliony eur (dnes 75 milionů Kč), zatímco šéf automobilky Volkswagen Martin Winterkorn si ve stejném roce přišel na 9,3 milionu eur (dnes 234 milionů Kč).
Názor zákazníků budou DB zjišťoval pomocí již zavedených průzkumů spokojenosti po telefonu nebo na internetu. Mezi pracovníky takové ankety dopravce zatím neprováděl a začne s nimi od podzimu.
DB zaměstnává okolo 300.000 lidí. Průzkumu by se měli zúčastnit všichni pracovníci v Německu a tři čtvrtiny zaměstnanců působících v zahraničí. To, podle jakých kritérií se výsledek odrazí na výši odměny členům představenstva, musí ještě určit dozorčí rada DB.
Německé dráhy jsou často terčem kritiky cestujících kvůli zpožděním nebo nefunkčnosti vnitřního vybavení vlaků. V létě se například opakovaně potýkaly s vypadáváním klimatizace v moderních soupravách ICE. Podobné kritice často čelí i tuzemský dopravce České dráhy.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist