České dráhy přepisují svoji historii. Jen loni uzavřely kontrakty na modernizaci vlakových souprav v hodnotě 11,248 miliardy korun a dodavatelé jim v rámci těchto smluv dodají 345 vozů. Jde o historicky rekordní rozsah uzavřených kontraktů

Poslední dva roky jsou navíc pro České dráhy malou revolucí. K zakázkám se dostávají i jiné firmy než ty ve skupině plzeňské Škody Transportation. Nové vlaky pro dráhy vyrábí i švýcarský Stadler, polská Pesa i rakouská pobočka koncernu Siemens.

"Díky otevřeným výběrovým řízením se v roce 2011 podařilo při zachování počtu objednaných vozidel snížit očekávanou hodnotu kontraktů na tyto modernizace o přibližně půl miliardy korun," říká mluvčí firmy Petr Štáhlavský.

To dokazují i údaje z uzavřených zakázek, když se do soutěže přihlásila jen Škoda, cena oproti očekávání neklesla, naopak s rostoucím počtem uchazečů dosáhly dráhy lepší ceny.

Dva největší kontrakty loňského roku ale znamenaly jen jediného uchazeče. Šestnáct souprav Railjet za pět miliard korun kupují dráhy výběrového řízení a odvolávají se na jedinečnost nabídky.

Druhou velkou zakázkou jsou vozy elektrické jednotky RegioPanter, které za 2,5 miliardy dodá Škoda Vagonka. Tam šlo sice o otevřené výběrové řízení, ale netradiční šířka dveří přilákala do tendru pouze Škodu.

Přehled kontraktů uzavřených v roce 2011
Vozidlo
Počet
Finanční objem
Dodavatel
RegioPanter (2 vozy)
4
448 mil. Kč
Škoda Vagonka
RegioPanter (3 vozy)
15
2 064 mil. Kč
Škoda Vagonka
LINK
31
1 988 mil. Kč
PESA Bydgoszcz
Bmee (rychlíkový vůz, ex Bmz)
32
45 mil. Kč
ÖBB
Regionova
11
280 mil. Kč
Pars nova
BDb/hmsee (bezbariérový vůz)
64
1 523 mil. Kč
ŽOS Trnava
Viaggo Comfort
16
4 900 mil. Kč
Siemens

České dráhy u jednopatrové jednotky žádaly širší dveře, zatímco u dvoupatrové, kde je výrazně vyšší pohyb cestujících, jim stačila běžná šířka.

Nově uzavřené kontrakty se začnou na kolejích projevovat až v následujících letech. Vozový park v loňském roce omládl z průměrného stáří 26,9 roku na 25,4 roku.

Podívejte se, jaké vlaky díky miliardám jezdí po českých kolejích

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist