Liberecký kraj vyměřil Českým drahám za pozdní dodávky moderních švýcarských vlaků Stadler pokutu téměř tři miliony korun. Částka navíc zřejmě nebude konečná, může ještě stoupnout. Informoval o tom hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp (ČSSD).

Moderních vlaků mělo na Jizerskohorské železnici jezdit do poloviny prosince 16. Dva dosud nebyly nasazeny vůbec a s jejich dodáním se nyní počítá do konce února.

"Za nedodržení nasazení požadovaných vozidel Stadler za prosinec 2011 budeme u Českých drah uplatňovat smluvní sankci 2,986.350 korun," uvedl náměstek.

Poté, co budou dodány výkazy za měsíc leden, je pravděpodobné, že bude následovat ještě další sankce. Pokuta se týká nasazování nových vlaků na dvou tratích. Pro trať Liberec - Harrachov byla vyčíslena na 2,842.800 korun, pro úsek Liberec - Černousy na 143.550 korun.

Mluvčí ČD Radka Pistoriusová ČTK řekla, že se dopravce proti pokutě bránit nebude. Připustila, že České dráhy některé parametry smlouvy nedodržely.

"Tato situace byla způsobena tím, že přišla nová vozidla, ale nebyla v množství, ve kterém měla být. Byl tam úplně nový koncept dopravy a nakonec vše zkomplikovaly i velmi nepříznivé klimatické podmínky," uvedla. Dráhy podle ní částečně uplatní sankci i proti výrobci, který prý také některé podmínky smlouvy nedodržel.

Pozdní nasazování vlaků Českými drahami Sepp označil za manažerské selhání. Na některých tratích podle něj navíc byly i zmatky v jízdních řádech.

Vlaky se na přelomu roku zpožďovaly a lidé nestíhali navazující spoje. "Máme zjištěno, že například na trase Černousy - Frýdlant - Liberec nejezdily vlaky přesně dennodenně," dodal náměstek. Ten již dříve řekl, že pouze v případě smlouvy na Jizerskohorskou železnici může v krajním případě pokuta za celý rok dosáhnout až 25,8 milionu korun.

Vlaky za miliardu

Vlaky pro tuto dráhu stály téměř 878 milionů korun a 35 procent z této částky poskytly evropské fondy. České dráhy chtějí pro Liberecký kraj koupit ještě další čtyři vozy podobného typu. Ty mají jezdit na trati z Liberce do České Lípy. Objevit by se na ní mohly do konce příštího roku.

Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu.

Ilustrační mapa: Železniční trasy v Libereckém kraji
(zdroj: iidol.cz)
 Vysvětlivky: hranice kraje jsou modré, trasy železnice černé

Tendr na zajištění dopravy kraj vypsal už v roce 2008. Podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Nejvýhodnější nabídku podaly České dráhy. Jezdí za 107,90 koruny za kilometr a zakázku získaly na 15 let.

Jen loni České dráhy uzavřely kontrakty na modernizaci vlakových souprav v hodnotě 11,248 miliardy korun a dodavatelé jim v rámci těchto smluv dodají 345 vozů. Jde o historicky rekordní rozsah uzavřených kontraktů. Za poslední tři roky pak jde o téměř tři desítky miliard.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist