Český železniční dopravce RegioJet dnes na Slovensku odstartoval státem dotovaný provoz osobních vlaků. Na sto kilometrů dlouhé trase z Bratislavy přes Dunajskou Stredu do Komárna nabízí více spojů a modernější soupravy než státní přepravce ZSSK, který se z trati stáhl.
RegioJet uvedl, že v prvních hodinách využilo jeho služeb více než tisíc cestujících. Příchod nové společnosti na slovenské železnice dopoledne na bratislavském hlavním nádraží ohlašovaly mažoretky s hudebním doprovodem, které lákaly Slováky na celodenní jízdy vlakem zdarma.
Od pondělí do konce měsíce bude společnost přepravovat pasažéry mezi Bratislavou a Komárnem za symbolické jízdné. Podle dřívějších informací počítá firma na této trati s 1,7 milionu cestujících ročně.
RegioJet bude provozovat v obou směrech dohromady více než 50 spojů denně. To představuje zhruba dvojnásobné navýšení kapacity oproti předchozímu jízdnímu řádu státních drah.
1 - 25km | 0,50 € |
26 - 50km | 1,00 € |
51 - 100km | 2,00 € |
Například cesta z Komárna do Bratislavy tak bude po celý březen stát pouze 2 eura, z Dunajské Stredy do Bratislavy to bude 1 euro. Kromě toho, držitelé všech sociálních slev cestují za akční ceny 15 nebo 30 centů.
Nejvíc souprav bude jezdit mezi slovenskou metropolí a Dunajskou Stredou, nejrychlejší spoj zvládne tuto 47 kilometrů dlouhou trasu za 38 minut. Ve špičce pojedou vlaky každou půlhodinu.
Cestující mají ve vlacích k dispozici internet zdarma a v ranních spojích také tisk.
Kanadské vlaky
Dopravce, který patří do skupiny Student Agency, nasadil na Slovensku nízkopodlažní klimatizované soupravy od kanadského výrobce Bombardier.
"Chceme, aby cestující cestovali kvalitními jednotkami," řekla při dnešním oficiálním zahájení generální ředitelka Student Agency Martina Blahová. Firma je prvním soukromým dopravcem, jenž v zemi získal od státu kontrakt na dotovanou vlakovou linku.
Cestovní lístky si zájemci o jízdu s RegioJetem mohou koupit nejen v jeho zákaznických centrech, ale také v pokladnách státního železničního přepravce ZSSK nebo bez příplatku i v samotném vlaku.
Železniční trať z Bratislavy do Komárna na jihu země dosud nepatřila mezi nejvytíženější na Slovensku. V okolí Bratislavy ale prochází lokalitami, kde v posledních letech vyrostlo mnoho rodinných a bytových domů. To se projevilo v zahuštění automobilové dopravy a ve vytváření kolon. RegioJet chce přilákat motoristy do vlaků například připravovanými záchytnými parkovišti v Dunajské Stredě a Kvetoslavově.
Dlouhodobá smlouva
Smlouva se slovenským ministerstvem dopravy zaručuje českému dopravci státní dotace na provoz osobních vlaků do roku 2020. Pobídky ale budou nižší, než dostává ZSSK. Ministerstvo dopravy dříve uvedlo, že díky dohodě s českou firmou stát v přepočtu na kilometr jízdy vlaku uspoří na dotacích deset procent.
"Každá konkurence ZSSK je podle státního tajemníka slovenského ministerstva dopravy Arpáda Érseka jen dobrá, neboť vede dopředu. "Možná trochu zmobilizuje naše železničáře. Je to výzva," dodal s tím, že vlak odlehčí i silnicím, protože se budují záchytná parkoviště.
Slovensko může soukromým přepravcům uvolnit desetinu trhu osobní železniční přepravy, z toho již část obsadil RegioJet. Firma už projevila zájem o provoz na dalších třech státem dotovaných tratích, které Slovensko nabídlo dopravcům.
Na českou železnici vstoupil RegioJet loni v září. Na lince z Prahy do Havířova konkuruje Českým drahám, dva spoje zajíždějí do Žiliny na Slovensku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist