Půlrok konkurence na české železnici přináší další ovoce. Žluté vlaky RegioJetu plánují zlevnit jízdné na trati mezi Prahou a Ostravou až o třetinu. Chtějí tak přetáhnout další zákazníky Českým drahám. Ty nyní vzdávají ofenzivu se svými vlaky Pendolino, které měly expanzi RegioJetu zabrzdit.
Majitel firmy RegioJet Radim Jančura chce zlevnit, aby získal i cestující, kteří dosud kvůli nižší ceně jezdí s Českými drahami.
„Během dvou týdnů zvýšíme kapacitu svých vlaků a ty vlaky potřebujeme rychle zaplnit,“ říká Jančura. Zlevnění má být snadnou cestou, jak toho docílit. Jančura chce jít citelně pod ceny Českých drah, které jsou nyní na pokladnách o 31 procent nižší než u RegioJetu. Rozhodnutí ještě nepadlo, Jančura ale sází na to, že se mu vyplatí.
"Snížení cen nám nakonec budou muset zaplatit České dráhy,“ říká Jančura. Předpokládá, že antimonopolní úřad uzná, že České dráhy nabízejí „nelegální predátorské ceny“. Prý na trase prodělávají schválně, aby vytlačily konkurenci. Pokud by s takovým závěrem úřad souhlasil, musely by státní železnice zaplatit RegioJetu kompenzace za ušlé tržby.
První soupravy RegioJet vyrazily na trati mezi Prahou a Havířovem
České dráhy slibují kratší fronty. Nakoupí moderní tiskárny na jízdenky - čtěte ZDE
Jančura už jezdí na Slovensku naostro. Dnes vyjel první vlak z Bratislavy do Komárna - čtěte ZDE
České dráhy ovšem tvrdí, že na trase vydělávají a že Jančurovy ceny nepodstřelily, nýbrž je pouze snížily na úroveň RegioJetu.
Přitom jen na Pendolinu podle posledních údajů prodělaly od loňského září bezmála půl miliardy korun. Dráhy svou taktiku opírají o tvrzení, že Pendolino není konkurence RegioJetu, a jeho ztráta tak není relevantní. Jančura ale udělal mezi svými cestujícími průzkum a dvě třetiny z nich tvrdí, že lidé dříve jezdili právě Pendolinem. I samotné dráhy tento rychlovlak použily jako zbraň proti RegioJetu.
„Budou jezdit každou hodinu, a to bude mazec,“ plánoval loni na podzim šéf drah Petr Žaluda.
Jenže Českým drahám dochází dech a Pendolina jezdí v neatraktivních časech téměř prázdná. Jeden z rychlovlaků dokonce od června z jízdního řádu zmizí. Podle drah je důvodem snaha mít v provozu pět souprav, aby šestá mohla být na opravách a sedmá záložní.
Více čtěte v pátečních HN.
První soupravy RegioJet vyrazily na trati mezi Prahou a Havířovem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist