Díry a vyjeté koleje na českých silnicích bude měřit speciální auto s laserem. Silničářům pomůže zmapovat tisíce kilometrů. Díky sběru dat budou moci v příštích letech údaje porovnávat a začít silnice opravovat dřív, než se v nich díry vytvoří. Opravy budou pak podle údajů Ředitelství silnic levnější zhruba o třicet procent.
Auto brněnské firmy Vars vyjede na silnice už za pár dní. V každém pruhu najede na českých silnicích kolem čtyř tisíc kilometrů. Bude skenovat silnice první třídy a dálnice, včetně zvlněného úseku ostravské dálnice D47.
Oprava D1 musí začít dřív, než se rozpadne. Na R35 čekat nemůžeme, říká Dobeš - čtěte ZDE
Odpad z autoskel využijí ke stavbě silnic. Má zabránit vyjetým kolejím - čtěte ZDE
"Speciální laser na přední liště automobilu dokáže velmi přesně měřit vyjeté koleje ve vozovce, lasery na boční lati měří nerovnosti podélné vlnění vozovky. Vzadu je pak vozidlo osazeno stroboskopickými blesky a kamerami, které snímají povrch vozovky pro následné vyhodnocení poruch," popisuje ředitel společnosti Vars Tomáš Miniberger.
V látání děravých českých silnic mají silničáři velký dluh. Pokud by měli záplatovat všechny poškozené úseky na dálnicích a silnicích prvních tříd, vyšlo by to na bezmála 35 miliard korun. Pro srovnání: rozpočet Ředitelství silnic je na letošní rok 40 miliard a musí si poradit kromě oprav i se stavbou nových silnic.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist