Rusko se během návštěvy prezidenta Vladimira Putina v Číně chystá ohlásit založení společného podniku s východním sousedem na výrobu dálkového letounu, který má konkurovat Boeingům a Airbusům. Oznámil to ve čtvrtek hospodářský list Vedomosti. Ještě dříve Moskva s Pekingem uzavřela kontrakt na novou dodávku motorů pro čínské stíhačky. Putin navštíví Čínu 5. a 6. června.
Základem rusko-čínského letounu, zvaného 2020, se má stát širokotrupý Iljušin Il-96, který vznikl ještě na sklonku sovětské éry. Rusové mají podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Jurije Sljusara do projektu vložit své know-how, Peking peníze a stroj se má vyrábět v Číně.
Odhadované náklady nebyly oznámeny, na Západě však vývoj obdobného stroje trvá okolo sedmi let a stojí okolo sedmi až 12 miliard dolarů. Může se tedy vyplatit jedině v případě výroby stovek letounů.
"Silný konkurent nás přiměje nabídnout trhu ještě lepší výrobky," řekl listu mluvčí amerického Boeingu, který spolu s evropským Airbusem ovládají trh tohoto typu letounů.
Kopie ruských technologií?
Ruští experti se naopak přou o přínos a úskalí podniku: na jedné straně by mohlo jít o "vítězství ruského leteckého průmyslu", ale na druhé by Čína mohla zkopírovat ruské technologie. Obě země si už konkurují na trhu regionálních letadel svými novými stroji Suchoj Superjet a ARJ.
FT: Airbus dodá do Číny deset obřích Airbusů A380. V krizi se mu daří - čtěte ZDE
China Eastern Airlines ruší objednávků 24 boeingů. Nahradí je novější typy - čtěte ZDE
Současně pokračují dodávky ruských motorů pro čínské vojenské letouny. Počátkem tohoto roku Moskva a Peking uzavřely nový kontrakt na dodávku 140 motorů AL-31F za 700 milionů dolarů (asi 14,5 miliardy Kč). Už na počátku loňského roku se Rusko zavázalo dodat 150 motorů stejného typu pro již vyvezené ruské stíhačky Su-27 a Su-30 a jejich čínské kopie J-11 a J-16.
V létě pak následovala dohoda o 123 motorech AL-31FN pro stíhačky J-10, vyvinuté ve spolupráci s Izraelem a Ruskem, a na podzim kontrakt na 184 motorů D-30 KP-2 pro transportní letouny Il-76, čínské bombardéry H-6 a zřejmě i pro nový transportní letoun Y-20.
Celkem se hodnota všech kontraktů za posledního 2,5 roku odhaduje na čtyři miliardy dolarů (asi 83 miliard Kč), a tedy asi desetinu zakázek u vývozce ruských zbraní Rosoboronexport. Číňané tak vytíží moskevský podnik Saljut do konce roku 2015, a to podle expertů svědčí, že přinejmenším do té doby Číňané nepočítají s vlastními motory. Rusko tak má k dispozici "časové okno" k vývoji nové generace motorů a udržení si náskoku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist