Společnost IBM otevřela minulý týden nové kompetenční centrum na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se obchodními i výzkumnými projekty budou společně zabývat studenti, profesoři a lidé z byznysu. Podle generálního ředitele IBM pro evropské záležitosti Harryho van Dorenmalena si univerzity a firmy spolupráci mnohdy zbytečně komplikují tím, že před sebou navzájem skrývají své nápady a nevěří si. „Firmy by měly být náročné. Protože, když jste vůči někomu náročný, začne samostatně myslet a vydá ze sebe to nejlepší,“ říká van Dorenmalen o roli, kterou by měly firmy vůči univerzitám hrát.

HN: Co společnost IBM táhne ke spolupráci s univerzitami?

Dříve lidé přicházeli do pracovního světa, o jehož problémech věděli dopředu, a byli připraveni je řešit. Jenže dnes žijeme v době, kdy o problémech, které budeme muset řešit už za pár let, nemáme ani tušení. Odhaduje se, že až 85 procent pracovních úkolů, na nichž budou současní žáci v budoucnu pracovat, ještě nebylo objeveno. Potřebujeme proto vychovávat talentované lidi, kteří budou na tuto skutečnost připraveni. A v souvislosti s trendy, jako je nárůst obliby a vlivu sociálních médií, jsou to speciálně mladí lidé, kteří mají nejlepší předpoklady být mezi těmi, kteří tyto změny povedou. Proto naše spolupráce s univerzitami po celém světě.

HN: S Vysokou školou ekonomickou v Praze právě rozjíždíte kompetenční centrum, kde studenti získají praxi v oblasti chytřejšího obchodování. Čím se tento obor zabývá?

Ubývá tradičních zákazníků, kteří si chodí vybírat například kolo do kamenného obchodu, a naopak přibývá těch, kteří se k nákupu nového kola proklikají po internetu. Tím vzniká obrovské množství dat o chování zákazníků a koncept chytřejšího obchodování přináší nástroje, které ta data analyzují a přinášejí tak informace o potřebách zákazníka. A zároveň pomáhají firmám reagovat na současné trendy a změny. To, co teoreticky popisují učebnice marketingu jako klíč k úspěchu, tedy dokonale poznat zákazníka, se tak konečně může realizovat.

HN: Jakou roli by měly firmy vůči univerzitám hrát?

V první řadě by měly být náročné. Protože, když jste vůči někomu náročný, začne samostatně myslet a vydá ze sebe to nejlepší. Za druhé by firmy měly dělat hodně přednášek pro studenty, aby věděli, jak to chodí v praxi. Za třetí musíme skutečně spolupracovat, ne pořád jen mluvit.

HN: O jaké absolventy budou firmy stát?

Podle studie IBM budou lídři v příštích deseti letech potřebovat tři vlastnosti: porozumění globálnímu světu, čestnost a kreativitu. Kreativita se vrací na první místo, protože všichni budou mít přístup k těm samým datům. Takže nejde o to, zda máte více nebo méně informací, ale co nového s nimi dokážete udělat.

Celý rozhovor najdete ve středečních Hospodářských novinách

ctete streda

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist