Akcie německé automobilky Volkswagen ve čtvrtek posílily o více než pět procent díky dohodě o získání plné kontroly nad výrobcem sportovních vozů Porsche. Automobilky ve středu večer oznámily, že Volkswagen za zbývající podíl 50,1 procenta v Porsche, který dosud nevlastní, zaplatí 4,46 miliardy eur (114 miliard Kč).

"VW dosáhl dobré dohody," uvedl analytik Stuart Pearson ze společnosti Morgan Stanley. Předpověděl, že dokončení transakce zvýší v příštím roce zisky Volkswagenu. Hlavním úkolem Porsche je nyní podle Pearsona zajištění dostatečné výrobní kapacity, v čemž by mohlo spojení s Volkswagenem pomoci.

Volkswagen podle agentury Reuters předpokládá, že plná konsolidace automobilových aktivit Porsche posílí jeho celoroční finanční výsledky o více než devět miliard eur. Fúze by měla přinést roční úsporu kolem 700 milionů eur.

"Nyní máme volnou cestu pro společnou budoucnost. Dovedli jsme tak jeden z nejdůležitějších plánů v automobilové historii úspěšně do cíle," uvedl generální ředitel VW Martin Winterkorn. "Volkswagen a Porsche patří dohromady." dodal.

Součástí kupní ceny zbývajícího podílu Porsche je rovněž jedna akcie VW. Transakci tak bude možné v rámci německých zákonů označit za restrukturalizaci, což Volkswagenu pomůže vyhnout se daním, napsala agentura Reuters. Finanční ředitel VW Hans Dieter Pötsch ve čtvrtek nicméně uvedl, že daň z této transakce přesáhne 100 milionů eur.

Fúze společností Volkswagen a Porsche se měla původně uskutečnit již v loňském roce. Volkswagen však loni v září ohlásil její odložení na neurčito kvůli nevyřešeným právním otázkám a vyšetřování bývalých nejvyšších manažerů Porsche.

Volkswagen již dříve koupil v Porsche 49,9 procenta akcií za zhruba 3,9 miliardy eur. Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Firma loni více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 15,8 miliardy eur.

Firma Porsche se v minulosti pokoušela o převzetí Volkswagenu. V rámci této snahy sice získala ve Volkswagenu 51procentní podíl, ale zároveň se značně zadlužila. Podniky si proto poté role vyměnily.