Akcie německé automobilky Volkswagen ve čtvrtek posílily o více než pět procent díky dohodě o získání plné kontroly nad výrobcem sportovních vozů Porsche. Automobilky ve středu večer oznámily, že Volkswagen za zbývající podíl 50,1 procenta v Porsche, který dosud nevlastní, zaplatí 4,46 miliardy eur (114 miliard Kč).

"VW dosáhl dobré dohody," uvedl analytik Stuart Pearson ze společnosti Morgan Stanley. Předpověděl, že dokončení transakce zvýší v příštím roce zisky Volkswagenu. Hlavním úkolem Porsche je nyní podle Pearsona zajištění dostatečné výrobní kapacity, v čemž by mohlo spojení s Volkswagenem pomoci.

Volkswagen podle agentury Reuters předpokládá, že plná konsolidace automobilových aktivit Porsche posílí jeho celoroční finanční výsledky o více než devět miliard eur. Fúze by měla přinést roční úsporu kolem 700 milionů eur.

"Nyní máme volnou cestu pro společnou budoucnost. Dovedli jsme tak jeden z nejdůležitějších plánů v automobilové historii úspěšně do cíle," uvedl generální ředitel VW Martin Winterkorn. "Volkswagen a Porsche patří dohromady." dodal.

Součástí kupní ceny zbývajícího podílu Porsche je rovněž jedna akcie VW. Transakci tak bude možné v rámci německých zákonů označit za restrukturalizaci, což Volkswagenu pomůže vyhnout se daním, napsala agentura Reuters. Finanční ředitel VW Hans Dieter Pötsch ve čtvrtek nicméně uvedl, že daň z této transakce přesáhne 100 milionů eur.

Fúze společností Volkswagen a Porsche se měla původně uskutečnit již v loňském roce. Volkswagen však loni v září ohlásil její odložení na neurčito kvůli nevyřešeným právním otázkám a vyšetřování bývalých nejvyšších manažerů Porsche.

Volkswagen již dříve koupil v Porsche 49,9 procenta akcií za zhruba 3,9 miliardy eur. Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Firma loni více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 15,8 miliardy eur.

Firma Porsche se v minulosti pokoušela o převzetí Volkswagenu. V rámci této snahy sice získala ve Volkswagenu 51procentní podíl, ale zároveň se značně zadlužila. Podniky si proto poté role vyměnily.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist