Německý spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer má radost. Zavedení mýtného pro nákladní auta na některých silnicích první třídy se povedlo.
Jen během prvních dvou dnů se vybralo 800 tisíc eur (20 milionů korun). Na vybraných úsecích hlavních tahů silnic totiž musí od začátku měsíce platit nákladní auta mýtné.
Spolkové ministerstvo dopravy přitom počítá, že díky novému opatření ročně vybere o 110 milionů eur víc. Píše německý deník Bild am Sonntag.
Nově tak musí dopravci platit za průjezd na 1135 kilometrech silnic první třídy. Většinou jde o víceproudé tahy v okolí velkých měst. Poplatek se liší podle typu auta, v průměru se ale jedná o 17 centů za kilometr.
Němečtí dopravci i tamní svaz maloobchodu to kritizují s tím, že další mýto silně zatěžuje firmy, které jsou už tak pod velkým tlakem kvůli vysoké konkurenci. Údajně potřebné navýšení koncových cen je proto ale téměř nereálné.
Čeští autodopravci také potvrzují, že novinka na německých silnicích se jich dotýká. "Negativní dopady to určitě mít bude. Poplatky za průjezdy silnic tvoří 12 procent ze všech nákladů," řekl Jiří Povolný, viceprezident Sdružení automobilových dopravců a představitel firmy Mátra Transport.
Jakékoli další navýšení mýtného je podle něj tedy citelné. "Polovina našeho vozového parku směřuje do Německa nebo jím projíždí, takže jsme to již pocítili. Bohužel dohody o úpravách cen s našimi zákazníky nejsou v průběhu roku možné," dodává Povolný.
Podle měst a obcí by měli dopravci platit za všechny silnice
Přitom zdražení nemusí být zdaleka konec. Jen pár dnů po zavedení této novinky se totiž v Německu ozývají hlasy, které požadují rozšíření poplatků i na další kilometry silnic první třídy.
Především Německý svaz měst a obcí chce, aby nákladní auta platila za průjezdy na všech silnicích.
To by znatelně dolehlo i na české dopravce. "Už stávající zdražení jsme pocítili a masivnější rozšíření mýtného by se nás samozřejmě dotklo ještě víc," sdělil Josef Melzer z vedení Sdružení automobilových dopravců a zástupce společnosti M+L Logistik.
Starostové německých měst v okolí nově zpoplatněných silnic se navíc obávají, že kamiony budou volit objízdné trasy, aby se placení vyhnuly. Podle obcí tak jedině zpoplatnění všech silnic bude spravedlivé.
Spolková vláda se k novým návrhům zatím nevyjádřila. Známé je ale to, že spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer je vůči zpoplatňování silnic vstřícný.
Na konci května dokonce představil vlastní koncept pro zavedení dálničních známek pro osobní dopravu. To je zatím pro většinu Němců nepředstavitelné a nepřijatelné.
Návrh zatím odmítla i kancléřka Angela Merkelová s tím, že do konce tohoto volebního období se v Německu dálniční známky pro osobní auta nezavedou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist