Technologie ve výrobě vozů jdou neustále kupředu. Příkladem jsou i světlomety, jejichž vlastnosti se neustále zlepšují. V současné době se na trhu začínají objevovat takzvané inteligentní světlomety.

,,V současné době je velký tlak na snižování emisí a spotřeby paliva automobilů. Světlomety, které s tímto trendem zdánlivě nesouvisí, však přesto mohou malým podílem přispět k těmto cílům," vysvětluje Aleš Barabáš, vedoucí designového vývoje ve společnosti Hella.

Řidičům světlomety budoucnosti nepřinesou  jen nižší spotřebu, ale zejména větší komfort. Například nebudou muset přepínat mezi dálkovými a potkávacími světly.

,,Světlomety spolupracují s kamerovým systémem a elektronikou automobilů, popřípadě navigací a jsou schopny plynule přizpůsobit světelný paprsek aktuálním podmínkám a provozu," vysvětluje Barabáš.

Doženete-li tedy v blízké budoucnosti vozidlo před vámi, nemusíte dálková světla vypínat. Systém nových světlometů vytvoří stín v prostoru, kde se auto nachází. Okolí je pak osvětleno zcela stejně, vy ale neoslňujete řidiče před vámi.

Návrhy takových světlometů dělá i vývojářský tým v Česku, který se bude brzy rozšiřovat.

Hella

Německá HELLA KGaA Hueck & Co. je globálně postavený, nezávislý rodinný podnik s přibližně 25 000 zaměstnanci v 70 pobočkách ve více než 30 zemích. HELLA vyvíjí a vyrábí pro automobilový průmysl komponenty a systémy světelné techniky a elektroniky.

S více než 3 800 zaměstnanci ve výzkumu a vývoji patří HELLA k významným inovátorům na trhu.

Kromě toho patří koncern HELLA s obratem 4,4 miliardy eur v obchodním roce 2010/11 k největším 50 světovým dodavatelům pro automobilový průmysl a 100 největším německým průmyslovým podnikům.

V Česku Hella vyrábí od roku 1994, zejména pro Škodu Auto. Nachází se zde ale i vývojové centrum, stejně tak i administrativní centrum pro střední a východní Evropu.

Jaké technologie se dnes při osvětlování vozů nejvíce používají?

Z pohledu použitých technologií u světlometů je nejčastějším zdrojem světla halogenová žárovka, a to zhruba z 80 %, následují HID systémy s xenonovou výbojkou ( zhruba 20 %).

Nejmenší zastoupení na trhu mají zatím LED zdroje, které se v převážně většině zatím používají pouze pro signální funkce, kde dávají možnost stylistům automobilek vytvářet nezaměnitelný a poutavý vzhled světlometů.

LED technologie je díky svým vlastnostem, jako třeba barva světla podobná přirozenému dennímu světlu, nízká spotřeba elektrické energie a vysoká životnost, na vzestupu. V roce 2015/16 se očekává zhruba 2% podíl plně LEDkových (full LED, pozn. redakce) světlometů celosvětově.

V případě zadních svítilen je podíl LED technologie již teď čtvrtinový v kombinaci “full LED”a žárovka/LED.

Jak se cenově liší nejmodernější LED technologie od výbojkových a jiných typů?

Jednoznačně se na tuto otázku nedá odpovědět, protože zde hraje roli více faktorů, jako jsou komplexnost jednoho či druhého světlometu, nebo třeba velikost vyráběné série.

Pro velmi hrubé přiblížení můžeme říci, že oproti klasickým aplikacím s halogenovou žárovkou jsou výbojkové systémy na pětinásobku a full LED světlomety na desetinásobku ceny.

Jaký je současný trend v osvětlování automobilů?

V současné době je velký tlak na snižování emisí a spotřeby paliva automobilů. Světlomety, které s tímto trendem zdánlivě nesouvisí, však přesto mohou malým podílem přispět k těmto cílům.

Jedním z příkladů může být projekční modul s 25 wattovou xenonovou výbojkou. V případě použití tohoto systému odpadá použití automatického seřizování světlometů a jejich čištění, což přináší redukci hmotnosti v podobě méně použitých komponent. Například odpadá nádržka na vodu nebo ostřikovací systém světlometů.

Stejně tak je zde příznivý dopad na cenu. Tento systém jsme použili třeba na nové generaci VW Beetle.

Dalším způsobem je použití LED technologie pro denní svícení, kdy díky nižší spotřebě elektrické energie, která činí až 95 % oproti halogenovému potkávacímu světlu, můžeme uspořit přibližně 0,2 litru na 100 kilometrů, respektive 5 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr.

Na čem vaše vývojové centrum nyní pracuje?

Centrum vyvíjí automobilové osvětlení pro automobilky VW, Audi, Seat, Škoda, Renault, BMW, Daimler, Volvo, Scania a DAF. Právě aktuální novinka, Audi A3, byla letos představena na autosalónu v Ženevě.

Vzhledem k faktu, že výrobky firmy Hella jsou stále komplexnější a automobilky uvádí na trh stále více modelů, je třeba těmto trendům přizpůsobit i kapacitu vývojového centra.

Vývojové centrum se stále rozrůstá a očekává se, že se do roku 2015 rozroste na 450 až 500 techniků. Vhodné uplatnění zde určitě najdou absolventi z řad strojařů, elektrotechniků či optiků.

Výrobky navržené v Mohelnici dnes vyrábí závody koncernu Hella v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku, v Mexiku a v Číně.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Jaká je podle Vás budoucnost v osvětlení automobilů? Na co se řidiči mohou v příštích deseti letech těšit?

Očekávám, že se v příštích letech na trhu rozšíří inteligentní světlomety, které nabízejí vysoký komfort a bezpečnost při jízdě.

Tyto světlomety spolupracují s kamerovým systémem a elektronikou automobilů, popřípadě navigací a jsou schopny plynule přizpůsobit světelný paprsek aktuálním podmínkám a provozu. Nabízejí tak například jiný režim osvětlení vozovky ve městě, mimo něj a na dálnici.

Řidič už nemusí přepínat mezi tlumeným a dálkovým světlem, elektronika spolu s kamerou vyhodnotí situaci a světlomet nastaví světelný paprsek tak, aby neoslňoval ostatní účastníky provozu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist