Drážní úřad (DÚ) nepustí ve středu na koleje vlak Leo Expressu. Pro provoz s cestujícími, který dopravce chtěl od 7. listopadu zahájit, vlaku chybí potřebné zkoušky.
Novinářům to dnes řekl náměstek ředitele Drážního úřadu Jiří Karkoš. Dopravce podle něj nedodal potřebná osvědčení.
Odložení začátku provozu potvrdil majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Podle něj za současnou situaci může dodavatel vozidel švýcarská společnost Stadler, který k nim nedodal kompletní dokumentaci.
Leo Express i přes komplikace předpokládá, že se mu podaří provoz zahájit do 9. prosince. Podle Novotného se tak stane okamžitě poté, co od výrobce dostane potřebné dokumenty. Protože je dosud nemá, nepřevzal dnes od Stadleru dvě vlakové soupravy.
Problém je v zabezpečovacím zařízení
"Chybí jim průkazy způsobilosti k zabezpečovacímu a elektrickému zařízení," uvedl Karkoš.
Nejde přitom prý jen o formální nedostatek, protože dopravce nemá splněné zkoušky, které by otestovaly fungování zabezpečovacího zařízení ve vysokých rychlostech.
Ty dopravce v dosavadním režimu nepotřeboval, ale pro jízdu při vyšší než stokilometrové rychlosti je tato zkouška nezbytná, dodal šéf technické sekce Drážního úřadu s tím, že při těchto rychlostech zařízení garantuje včasné zabrzdění vlaku v kritických situacích.
Leo Express chtěl původně 7. listopadu vypravit dva vlaky mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem. Z Prahy měl vůbec první černý vlak s cestujícími vyjet v 13:02 a v opačném směru z Bohumína pět minut po páté hodině odpolední.
O den později plánoval dopravce zahájit pravidelný provoz dvou párů vlaků v obou směrech. Ten měl trvat do zavedení nového železničního jízdního řádu, který začíná platit 9. prosince.
Leo Express už zahájil prodej jízdenek
Leo Express na své spoje rovněž minulý týden začal prodávat jízdenky.
Podle dřívějšího vyjádření provozního ředitele společnosti Jana Paroubka, bude dopravce v případě, že zahájení provozu nestihne, připraven jízdní doklady cestujícím přerezervovat na jiný termín, nebo jim vrátí peníze.
Komplikací soukromého dopravce využily České dráhy, které cestujícím s již zakoupenou jízdenkou Leo Expressu na středu nabídly 50procentní slevu na cestu vlakem Pendolino s odjezdem ve 13:12 z Prahy a v 17:41 z Ostravy bez nutnosti předchozí rezervace.
Leo Express kromě provozu na trati mezi Prahou a Ostravou chystá vstup na další dálkové tratě v Česku, zejména z Prahy do Českých Budějovic a na trať mezi Prahou a Chebem. Do nákupu a vybavení vlaků chce v příštích pěti letech investovat 7,25 miliardy korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist