Po české železnici se vozí méně zboží. Státní společnost ČD Cargo se chce vrátit k zisku a požaduje po ministerstvu dopravy, aby snížilo poplatky za používání kolejí.

Jinak Cargo zvažuje, že v některých regionech nákladní železniční dopravu zcela zruší.

"Řada činností je pro Cargo ztrátová. Je ale třeba srovnat podmínky silnice a železnice. Železnice je v řadě parametrů znevýhodněná. Platíme poplatek na regionálních tratích, zatímco kamiony platí jen na hlavních tratích," říká šéf Českých drah Petr Žaluda, který dočasně řídí i dceřiné ČD Cargo.

Ministerstvo již případné snížení poplatků zvažuje. "V současné době máme významnou disproporci v ceně za užití dopravní infrastruktury pro osobní a nákladní dopravu," řekl na Žofínském fóru věnovaném železniční dopravě ministr Pavel Dobeš.

ČD Cargo má v rukou silné trumfy. V ohrožení je část takzvaných vozových zásilek, jejichž zrušení by znamenalo propouštění stovek, podle některých odhadů až tisíců zaměstnanců, ale i zrušení nákladní železniční dopravy v některých regionech.

Podrobnosti najdete v úterních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist