Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil podrobnou inspekci nových letadel Boeing 787 Dreamliner.

Reaguje tak na sérii závad, které se objevily v poslední době a k nimž patří například exploze baterie a následný požár na palubě. Informovala o tom agentura AP.

Dreamliner je považován za nejvyspělejší dopravní letadlo na světě.

Kontrola se zaměří na kritické části pohonného systému a kromě toho na design a výrobní postup. Zatím není jasné, zda nařízení úřadu znamená, že budou muset všechna letadla Dreamliner zůstat na zemi. Podrobnosti má úřad zveřejnit na odpolední tiskové konferenci ve Washingtonu.

V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner, ve flotile je mají převážně japonské aerolinky Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je ale také aerolinky z Indie či Kataru. Zakázky má Boeing na více než 800 těchto letadel.

Podle serveru ekonomického listu The Wall Street Journal je to v posledních letech poprvé, co se úřad FAA rozhodl znovu prověřit bezpečnost už jednou schválených systémů.

Dreamliner se s problémy potýkal už během vývoje a testování, Boeing ale tvrdí, že letadlo je naprosto bezpečné. Potíže se nahromadily tento týden, nejprve exploze baterie, pak únik paliva, který si vyžádal zrušení letu, problémy s elektronikou a v pátek i prasklé sklo. Boeing dosud tvrdil, že takové problémy jsou u nových letadel normální.

Problémy s novými materiály

Dreamliner spoléhá víc než jakékoliv jiné moderní dopravní letadlo na elektrické signály, které pohánějí prakticky veškeré jeho činnosti. Kvůli novému systému pohonu tak Dreamliner potřebuje asi pětkrát více elektřiny než jiná dopravní letadla. Dreamliner je zároveň prvním letadlem Boeingu, které používá nabíjecí lithium-iontové baterie a které je částečně složeno z nových odlehčených materiálů místo hliníku.

Dreamliner je považován za přelomový typ v letecké dopravě, nikoli však kvůli velikosti, jako je tomu u modelu A380 evropského výrobce Airbus. V konstrukci Dreamlineru jsou poprvé ve velké míře použity místo tradičních kovů kompozitní materiály, a to i na křídla a trup. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje a v kombinaci s moderními motory je Boeing 787 zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla.

Problémy s novými materiály ale také přispěly k opakovanému opoždění dodávek nového letounu prvním zákazníkům z řad aerolinek. Premiérový let Dreamlineru Boeing původně ohlásil na léto 2007, nakonec se ale letoun dostal poprvé do vzduchu až v prosinci 2009. První zákazník, japonské All Nippon Airways, jej pak do služby nasadil v říjnu 2011.

VIDEO: V Boeingu 787 Dreamliner si pasažér užije lepší výhled a méně hluku

Současné technické potíže nového stroje, které vyústily v nařízení podrobné inspekce ze strany FAA, nejsou v leteckém průmyslu nic výjimečného. Například již zmíněný Airbus A380 se potýkal s vážným problémem v listopadu 2010, kdy se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl jeden ze čtyř motorů; posádka se tehdy dokázala vrátit na letiště. Výrobce pohonné jednotky, společnost Rolls-Royce, následně musel provést na dalších letounech úpravy.

Boeing má od úřadu FAA povolení provozovat letadla 787 Dreamliner na dlouhé tratě přes oceán, ovšem letadlo musí být vždy schopno do 180 minut doletět do místa, kde může bezpečně přistát. Boeing se snaží úřad přesvědčit, aby čas doletu prodloužil až na 330 minut. K tomu je ale nutné prokázat, že letadlo má vysokou provozní spolehlivost.