Nový železniční dopravce Leo Express dorovnal ceny s konkurencí a potýká se s nižší obsazeností.
Jízdné černých vlaků z Prahy do Ostravy se v ekonomické třídě pohybuje od 243 korun do 357 Kč, které dopravce účtuje při pozdním nákupu jízdenky pár hodin před odjezdem.
Nejnižší cena 137 korun, za které dopravce začal jezdit, se v harmonogramu už téměř neobjevuje. Za 141 korun musí cestující lístek v rezervačním systému dopravce koupit s třítýdenním předstihem.
Pokles obsazenosti společnost připouští. Podle jejího majitele Leoše Novotného ale nejde o nic překvapivého a povánoční pokles obsazenosti se dal předvídat.
Konkrétní počty přepravených osob na jednotlivých spojích železniční dopravci jezdící mezi Prahou a Ostravskem neuvádějí.
Částečný přehled o obsazenosti spojů tak může poskytnout pouze pohled do jejich on-line rezervačních systémů.
Ty potvrzují vyjádření Leo Expressu o větší obsazenosti ve špičkových časech, například v pátek odpoledne ve směru na severní Moravu. Mimo špičku ale počet osob klesá i k hranici 50 cestujících v ekonomické třídě, která má ve vlaku přes 200 sedadel. To potvrzuje i zkušenost některých cestujících.
Den s Leošem Novotným
Nejlepší obsazenost má RegioJet
Období po novém roce je z hlediska obsazenosti spojů obecně slabší, v daleko menší míře cestují například studenti. Úbytek cestujících ale nezaznamenal například konkurent Leo Expresu – společnost RegioJet. Ta dlouhodobě uvádí obsazenost vlaků na úrovni 85 procent a informace, které je možné vyčíst z firemního rezervačního systému, jí dávají za pravdu.
Hospodaření ČD: Cestující zaplatil 200 korun, stát doplatil za jeho jízdenku další 3000 - čtěte ZDE
Do Budějovic nebo Ústí můžeme jezdit už za tři roky, říká šéf Leo Express - čtěte ZDE
V případě Českých drah je možné počet přepravených cestujících odhadovat na základě údajů z rezervačního systému jen u spojů SC Pendolino, které jsou povinně místenkové. I ty podle údajů zveřejněných na internetu jezdí ve špičce, tedy dnech předcházejících a následujících po víkendu, obsazené zhruba z 50 procent.
Leo Express nemá stanovenou pevnou cenu, ale využívá takzvané zahrady cen, kde si cestující může vybrat z různých nabídek. Levnější jízdné dopravce nabízí v méně atraktivních časech a s větším časovým předstihem. Podobný systém funguje například u aerolinek.
Konkurenční České dráhy i RegioJet jezdí na stejné trase za 295 korun u obyčejného jízdného. Obě společnosti ale nabízejí slevy za včasný nákup, takže cena klesá až k 200 korunám.
Cena běžné jízdenky v Pendolinu vyjde na 395 korun.
Den s Leošem Novotným
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist