Nový železniční dopravce Leo Express dorovnal ceny s konkurencí a potýká se s nižší obsazeností.
Jízdné černých vlaků z Prahy do Ostravy se v ekonomické třídě pohybuje od 243 korun do 357 Kč, které dopravce účtuje při pozdním nákupu jízdenky pár hodin před odjezdem.
Nejnižší cena 137 korun, za které dopravce začal jezdit, se v harmonogramu už téměř neobjevuje. Za 141 korun musí cestující lístek v rezervačním systému dopravce koupit s třítýdenním předstihem.
Pokles obsazenosti společnost připouští. Podle jejího majitele Leoše Novotného ale nejde o nic překvapivého a povánoční pokles obsazenosti se dal předvídat.
Konkrétní počty přepravených osob na jednotlivých spojích železniční dopravci jezdící mezi Prahou a Ostravskem neuvádějí.
Částečný přehled o obsazenosti spojů tak může poskytnout pouze pohled do jejich on-line rezervačních systémů.
Ty potvrzují vyjádření Leo Expressu o větší obsazenosti ve špičkových časech, například v pátek odpoledne ve směru na severní Moravu. Mimo špičku ale počet osob klesá i k hranici 50 cestujících v ekonomické třídě, která má ve vlaku přes 200 sedadel. To potvrzuje i zkušenost některých cestujících.
Den s Leošem Novotným
Nejlepší obsazenost má RegioJet
Období po novém roce je z hlediska obsazenosti spojů obecně slabší, v daleko menší míře cestují například studenti. Úbytek cestujících ale nezaznamenal například konkurent Leo Expresu – společnost RegioJet. Ta dlouhodobě uvádí obsazenost vlaků na úrovni 85 procent a informace, které je možné vyčíst z firemního rezervačního systému, jí dávají za pravdu.
Hospodaření ČD: Cestující zaplatil 200 korun, stát doplatil za jeho jízdenku další 3000 - čtěte ZDE
Do Budějovic nebo Ústí můžeme jezdit už za tři roky, říká šéf Leo Express - čtěte ZDE
V případě Českých drah je možné počet přepravených cestujících odhadovat na základě údajů z rezervačního systému jen u spojů SC Pendolino, které jsou povinně místenkové. I ty podle údajů zveřejněných na internetu jezdí ve špičce, tedy dnech předcházejících a následujících po víkendu, obsazené zhruba z 50 procent.
Leo Express nemá stanovenou pevnou cenu, ale využívá takzvané zahrady cen, kde si cestující může vybrat z různých nabídek. Levnější jízdné dopravce nabízí v méně atraktivních časech a s větším časovým předstihem. Podobný systém funguje například u aerolinek.
Konkurenční České dráhy i RegioJet jezdí na stejné trase za 295 korun u obyčejného jízdného. Obě společnosti ale nabízejí slevy za včasný nákup, takže cena klesá až k 200 korunám.
Cena běžné jízdenky v Pendolinu vyjde na 395 korun.
Den s Leošem Novotným
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist