Dokud nebudete mít v pořádku baterie, nesmíte do vzduchu, vzkázal americký Federální úřad pro letectví (FAA) aerolinkám, které používají letouny Boeing 787 Dreamliner.

Vzápětí se přidaly i úřady v Evropě, Indii, Japonsku a Kataru. A letečtí dopravci budou chtít od Boeingu finanční kompenzaci za způsobené problémy.

Provoz Dreamlineru, jenž komerčně brázdí oblohu ani ne rok, narušily první závady technického charakteru zhruba v polovině minulého týdne. Jako první na problémy upozornily japonské aerolinky Japan Airlines, jejichž stroje se potýkaly s explozí baterie a únikem paliva.

Jen o pár dní později musela jiná japonská letecká společnost, All Nippon Airlines, zrušit spoj kvůli potížím s brzdami.

Americký FAA se proto rozhodl posvítit si na pohonný systém letadla, jemuž předtím dal zelenou. Boeing bude nyní muset doložit, že lithium-iontové baterie Dreamlineru jsou v pořádku.

Právě tento typ baterií je považován za hlavního viníka závad. Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po nehodě v Chicagu byly zastaveny lety stroje McDonnell Douglas DC-10.

Zástupci FAA uvedli, že budou se společností úzce spolupracovat, aby aerolinky mohly obnovit lety "co nejrychleji". Podle zdroje amerického deníku The Wall Street Journal je dokonce možné, že by se Dreamlinery mohly dostat do vzduchu na začátku příštího týdne. "Jsme přesvědčeni, že Dreamliner je bezpečný," uvedl Boeing ve svém oficiálním prohlášení.

Víc než dětské nemoci

Odborníci se navíc podle agentury AFP domnívají, že technické potíže Dreamlineru jsou vážnější než "dětské nemoci", se kterými se nová letadla obvykle potýkají. Poukazují současně na jejich různý charakter, vedle problémů s baterií či s únikem paliva se jednalo i o prasklé sklo nebo potíže s elektronikou.

O kompenzaci se již přihlásil první dopravce, a to polský LOT Airlines. Do jeho letky patří dva Dreamlinery, zatímco další tři by tato letecká společnost měla dostat do konce letošního března.

Ani začátky Dreamlineru nebyly příliš růžové. Jeho výrobce musel opakovaně odložit jeho prémiový let a komerční lety začal Dreamliner vykonávat až s tříletým zpožděním.

Boeing dosud dodal celkem 49 Dreamlinerů. Téměř polovina z nich skončila v Japonsku, zbytek pak ve Spojených státech, Indii nebo například ve zmíněném Polsku. Celkem ale americký gigant prodal již zhruba 850 Dreamlinerů, jejich katalogová cena se pohybuje na úrovni 207 milionů dolarů.

Současné technické potíže zřejmě nabourají i ambiciózní plány Boeingu do budoucna. Firma totiž chtěla podle svého plánu zdvojnásobit do konce letošního roku výrobu Dreamlinerů z pěti kusů měsíčně na deset.

Šrámy na pověsti mohou zkomplikovat i úspěšné tažení podniku leteckým průmyslem. Boeing se totiž loni opět dostal do čela pelotonu světových výrobců letadel a porazil svého letitého rivala Airbus. Evropská společnost během roku 2012 zaznamenala objednávky na 914 letounů, což je meziroční pokles o 43 procent. Americký konkurent jich pro srovnání získal 1339.

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z uhlíkových vláken a dalších kompozitních materiálů místo slitin hliníku. Je lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná letadla podobné velikosti.


null

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist