Do tendru o převzetí menšinového podílu ČSA se přihlásily dvě letecké společnosti z východu - Korean Air a Qatar Airlines. Podle výkonného ředitele společnosti Patria Finance a dlouhodobého pozorovatele ČSA Petra Kováče oba zájemci "představují důvěryhodné partnery pro budoucí rozvoj ČSA".
Rozhodnou tedy konkrétní podmínky, které by obě aerolinky měly předložit ve výběrovém řízení.
Kováč nepředpokládá, že by byl výběr partnera ovlivněn ekonomickými zájmy Česka. Hned ale dodává: "Bezpochyby dobré vztahy například s korejskými investory v Česku nejsou na škodu."
Proč by podle vás měly v tendru o koupi podílu ČSA zvítězit aerolinky Qatar Airlines, a proč Korean Air?
Oba dva zájemci o ČSA představují kredibilní partnery pro budoucí rozvoj ČSA. Otevírají příležitost pro středoevropského leteckého dopravce především v oblasti dálkové letecké dopravy prostřednictvím napojení na jejich vlastní sítě. V tomto ohledu jsou oba zájemci velice podobní.
Rozhodující budou tedy konkrétní podmínky, které každý z obou zájemců předloží ve výběrovém řízení.
Z mého pohledu je klíčový byznys plán, tedy napojení letových řádů ČSA se strategickým partnerem.
Optimalizace napojení letových řádů může dramaticky zlepšit výsledky ČSA (dálkové linky partnera budou plnit „evropské“ a „ruské“ linky ČSA) a tím pozitivně ovlivnit i výsledky Letiště Václava Havla Praha.
Přinesl by některý ze zájemců i negativní důsledky pro ČSA?
Není mně známý žádný jednoznačně viditelný zápor u uchazečů. To, co je možné zmínit, je příslušnost k různým leteckým aliancím.
Zatímco Korean Air je ve stejné alianci jako ČSA, Qatar Airways patří od října 2012 do aliance oneworld. To nemusí vůbec znevýhodňovat Qatar Airways, ale spíše chci poukázat na odlišnosti obou zájemců.
Jak by podle vás ovlivnily katarské a korejské aerolinky chování ČSA na trhu (např. cenovou a náborovou politiku)?
Nepředpokládám, že by okamžitě pro získání strategického partnera došlo k nějakým dramatickým změnám v ČSA. Relativně rychle by pravděpodobně došlo k diskusi o flotile.
Korean Air i Qatar Airways jsou například výborní zákazníci Airbusu. Obě společnosti by se určitě zaměřily na tuto oblast, kde ČSA jako malý zákazník nemá určitě takové podmínky jako obě zmíněné aerolinky. Oba zájemci létají i s Boeingy, ale ty už ve flotile ČSA nejsou.
Korean Air i Qatar Airlines bouřlivě rostou, a proto vedle letadel potřebují nové posádky. V této oblasti by jistě velice rychle propojily ČSA s novým partnerem a tak by minimálně piloti ČSA dostali šanci rozšířit si obzory.
Nebudou rozhodování o novém strategickém partneru ČSA ovlivňovat i ekonomické vztahy a zájmy mezi Českem a Katarem s Jižní Koreou?
Nepředpokládám, že by výběr partnera ČSA byl ovlivněn něčím jiným než fundamentem takovéhoto spojení. Nedávalo by to smysl. Bezpochyby dobré vztahy například s korejskými investory v Česku nejsou na škodu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist