Velká konkurence na trhu nákupních center i krize způsobují, že rostou rozdíly mezi těmi více a méně úspěšnými. Na jedné straně trvale oblíbená centra investují do moderních technologií, které lidem zážitek z nakupování ještě zatraktivní. Na opačném pólu jejich hůře prosperující konkurenti usilovně přemýšlejí, jak si nájemce udržet a jak přimět lidi, aby nakupovali právě u nich.
„Stále pokračuje polarizace českého retailového trhu,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení průzkumu trhu v realitně poradenské společnosti DTZ. Majitelé nákupních center tak investují i více než miliardové částky do rekonstrukcí.
Ilustruje to příklad pražského Centra Černý Most, které bylo při svém otevření v roce 1997 vůbec prvním novodobým nákupním centrem v zemi a od té doby značně zastaralo. Právě proto jeho developer a majitel, společnost Unibail-Rodamco, přistoupil k nákladnému rozšíření a rekonstrukci, jež měla podle dřívějších předpokladů spolknout odhadem 100 milionů eur.
V nákupních centrech přibývá obchodníků, kteří nemají na zaplacení nájmu - čtěte ZDE
V českých obchodních centrech se chce prosadit nová síť vinoték WinePoint - čtěte ZDE
Po dvou letech se Centrum Černý Most příští týden otevře v novém kabátě. Vedle nových značek zákazníkům v rozšířených prostorách nabídne zábavní a relaxační zóny, interaktivní herní plochy pro děti či praktické aplikace pro iPhone. „Centra stále více využívají komunikační technologie. Například aplikace pro iPhone zlepšuje orientaci zákazníků v centru, z čehož profitují ve finále i sami nájemníci,” říká Šindelářová.
„Investicím se nevyhnou ani dobře zavedená nákupní centra, pokud nechtějí zastarat,“ říká Šindelářová. Jako příklad uvádí i nákupní centrum Nový Smíchov, které prošlo 10 let po otevření renovací v roce 2011. Vedle změny designu v interiéru jeho majitel investoval do výměny osvětlení s použitím výrazně energeticky efektivnějších LED diod. „Další možností, jak zatraktivnit nákupní centra, jsou investice do jídelních a oddechových zón a zón pro děti,“ doplňuje Šindelářová.
Více o trhu nákupních center v Česku čtěte ve středečních HN.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist