Psal se rok 1840, když sedmadvacetiletý Vincenc Josef Rott založil svůj první železářský krám na pražském Malém náměstí. Kromě klasického sortimentu nabízel i součástky do hodinek nebo hudební nástroje. Jak roky ubíhaly a obchody kvetly, stal se z Rotta zámožný obchodník a z jeho firmy pojem.
V sobotu uplyne přesně 200 let od Rottova narození.
Jeho potomci "kšeft" převzali a na náměstí skoupili několik domů. Ty nechal Ladislav Rott roku 1890 zbourat a na jejich místě postavil budovu, ve které sídlí železářství U Rotta dodnes.
Své zlaté časy ale má podle všeho už za sebou. Kdysi slavné železářství U Rotta se v současnosti potýká s konkurencí hobbymarketů, internetových obchodů i poklesem ekonomiky. Kutilové i řemeslníci šetří, což se odráží na velikostech nákupů.
"Například školník nebo údržbář přišel dříve občas a zakoupil si materiál do zásoby. Nyní přijde i několikrát denně a koupí si deset vrutů, pět úhelníků a jeden vrták. Místo celého výrobku prodáváme mnohdy náhradní díly a těsnění, dokud se opravovaný předmět definitivně nerozbije," líčí Tichý.
Naopak železářství vydělává i na tom, že lidé si v poslední době řadu věcí raději opraví sami, než aby si najímali řemeslníka.
Podle Tichého nastal pokles obratu na přelomu let 2009 a 2010. V té době se obchodu snížil jak obrat, tak množství zákazníků. Postupem času se klienti začali vracet, ale snížil se průměrný prodej.
Vliv nástupu internetových železářství pociťuje čím dál více, zejména u dražšího zboží. "Některé druhy zboží, se za standardní maloobchodní ceny staly takřka neprodejné. Naštěstí je zde stále výhoda jako oproti hobby marketům, prostě mnoho zboží vyžaduje odborný prodej a přímý kontakt se zákazníky. Ovšem nejsme k internetu pasivní a již pomocí e-shopu také zboží nabízíme. Kupodivu se nám opět nejvíce prodávají drobnosti a náhradní díly," řekl Tichý.
Pomohla změna sortimentu a přístup k zákazníkům
Konkurence velkých hobbymarketů je podle něj veliká a malá železářství jim nemohou konkurovat velikostí prodejen ani komfortem parkování.
"Časem jsme museli trošku změnit sortiment a tlaku se přizpůsobit. Prostě prodávat zboží, které zákazníci v hobby marketech neseženou. Zaměřit se na individuální přístup k zákazníkovi, prodávat zboží které vyžaduje odborný prodej a nabídnout služby jako jsou výroba klíčů, výměna sifonových bombiček nebo broušení nástrojů," uvedl Tichý.
Obchod tak prodává hlavně náhradní díly, doplňky, těsnění a další drobné nezbytnosti. Tento typ zboží ale vyžaduje odborný prodej, radu a trpělivého prodavače. Hlavní výhodu malých železářství oproti řetězcům tak Tichý vidí zejména v odborném prodeji, vstřícném a individuální přístupu k zákazníkům.
"Na periferiích měst stále přibývají monstrózní krabice a obchůdky z centra měst mizí. Přesto si myslím, že drobné obchody jako jsme my, mají stále na trhu místo a mnoho věrných zákazníků. I vzhledem k nutnosti za hobbymarkety dojíždět, ceně paliv a času stráveným na cestách, věřím v postupný návrat zákazníků. Vždyť pro maličkost za pár korun se nevyplatí půldenní výlet," věří Tichý.
Zakladatel prvního pražského moderního obchodního domu, železářství U Rotta na Malém náměstí, velkoobchodník Vincenc Josef Rott se narodil před 200 lety, 18. května 1813. Slavné železářství zde sídlilo až do roku 1996 a bylo rájem řemeslníků a kutilů, který "dodal vše" od šroubků a nářadí přes zařízení koupelen a nádobí až po sáňky, lyže či ponožky. Rott ve svém podniku snad jako první zavedl české knihvedení a štědré sumy věnoval i na vlastenecké účely.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist